כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

נלמד את התוכים תרגילים שונים


טאני רובר

נלמד את התוכים תרגילים בסיסיים

  • במאמר זה אנסה להסביר לכם, במילים פשוטות, כיצד ללמד את התוכי שלכם את הפקודות: הסתובב, עשה שלום ולחץ יד. המאמר תורגם מאנגלית ממאמרים שכתבה מאמנת התוכים טאני רובר (ברשותה כמובן). ללמד את התוכי שלך לעשות את רצונך היא אחת הדרכים הטובות ביותר "להתחבר" אליו ולגרום לו להיות מאושר. רוב התוכים הם בעלי-חיים מאוד אינטליגנטים ויש להם זכרון מעולה. נראה שהם נהנים ללמוד דברים חדשים, לעבוד עם הבעלים שלהם ולקבל את מלוא תשומת הלב. במידה והאימון נעשה באהבה וסבלנות רוב התוכים יצפו בקוצר רוח לאימון ויגיבו במהירות למה שתרצה שיעשו.
    לפני שמתחילים באימון עליכם להיות בטוחים שהתוכי מוחתם לחלוטין ונוח לטיפול. הוא חייב לבוא אליכם מרצונו, לשבת על ידכם ולהרשות לכם ללטף אותו בכל חלקי גופו. הוא חייב לקחת מכף ידכם אוכל ברצון. אם אתם מפחדים שהתוכי ינשך אתכם או שהוא מפחד מכם שאולי תכו אותו או תפגעו בו בצורה כלשהי אסור לאמן אותו! אמון מלא הוא המפתח להצלחת כל אימון. ברגע שיש אמון מלא ביניכם תוכלו לגשת למלאכת האימון. האימון צריך להתבצע במקום שקט וללא הפרעות סביבתיות - ללא טלפונים מצלצלים, ילדים מרעישים, כלבים נובחים או אפילו ציפורים אחרות בסביבה. ניתן לעבוד איתו על שולחן קטן אך עדיף על "סטנד T". מפתח נוסף להצלחה הוא המעבר מאימון אחד לשני, לא לתת לתוכי להשתעמם, אף לא לרגע ושמלוא תשומת הלב תופנה אליכם.
    כל תוכי יכול ללמוד תרגילים, בכל גיל. כמובן שתוכים צעירים ילמדו זאת מהר יותר. נא לא לשכוח - כנפי התעופה של התוכי צריכות להיות גזורות. ללא קשר לסוג התוכי שאותו אתם מאמנים, שיטת העבודה היא "חיזוק חיובי", שיטה שבה משתמשים כל המאמנים המקצועים, אם הם מאמנים תוכי, דולפין או כל בעל-חיים אחר.
    "בחיזוק חיובי" אנחנו מחזקים את התנהגותו של התוכי ע"י מתן "חטיף" או כל אוכל אחר שהוא אוהב ברגע שהוא ביצע את מה שביקשנו ממנו.
    שימו לב "שהחטיף" צריך להיות כזה שנצרך במהירות. אני משתמש בגרעינים שחורים (כך שבארוחות הרגילות שלו אין גרעינים שחורים אלא רק באימונים). ה"חטיף" משמש אותנו לאמר לתוכי שאנחנו מרוצים ממה שהוא עושה, אנו נותנים לו את החטיף ואומרים תוך כדי כך - "תוכי טוב". כך הוא מקשר את ההתנהגות שלו למילה "תוכי טוב" ולחטיף שיגיע.
    קחו את התוכי "לאזור האימונים", שחקו איתו, לטפו אותו, תנו לו להרגיש נוח איפה שהוא נמצא, תנו לו חטיף או שניים תוך כדי הליטופים. כשהתוכי עומד בנוחות על הסטנד (או כל מתקן אחר כשפניו אליך) אמרו לו "עלה" כך שיעלה על ידכם ותנו לו חטיף, אח"כ הורידו אותו חזרה לסטנד בפקודת "רד" ותנו לו חטיף נוסף. עשו זאת ("עלה" "ורד") מספר פעמים כשבכל פעם שהתוכי עושה זאת אמרו "תוכי טוב" ותנו לו חטיף.
  • תרגיל ראשון - "הסתובב":
    החזיקו את החטיף ביד ימין בגובה העיניים של התוכי, תנו לו לראות שאתם מחזיקים את החטיף. אמרו "הסתובב" והקיפו את יד ימין מסביב לתוכי כך שהיא תהיה מאחוריו, מה שייאלץ אותו להסתובב לצד השני.
    שימו לב שהוא קודם יסובב את הראש ואחריו את הגוף. לאחר שהוא הסתובב חצי דרך אמרו "תוכי טוב" ותנו לו חטיף ביד שמאל ואז המשיכו שוב עד שיחזור ויהיה עם הפנים אליכם. כשהוא עשה זאת אמרו שוב "תוכי טוב" ותנו לו חטיף.
    המשיכו לעשות זאת אלא שהפעם נסו שיעשה סיבוב מלא ולא חצי סיבוב, אל תשכחו לשבח אותו ולתת לו חטיף.
    לאחר מספר פעמים עשו זאת כשאין לכם חטיף ביד ימין אלא היא רק משמשת להראות לו מה לעשות, בכל פעם שהוא יעשה זאת שבחו אותו ותנו לו חטיף.
    התרגיל הזה אולי לא "ילהיב" אתכם אבל הוא נועד יותר בכדי להראות לתוכי שלכם מה מצפים ממנו שיעשה ומה הוא מקבל אשר הוא עושה זאת טוב.  ברגע שהתוכי "קלט" את הרעיון ועושה זאת טוב עברו לתרגיל הבא, אל תשעממו אותו עם חזרות עד אין סוף.
  • תרגיל שני - "עשה שלום":
    רוב התוכים הם "שמאליים", הם יעלו ליד עם רגל שמאל, דאגו שהתוכי יעמוד עם הפנים אליכם על הסטנד, עשו באמצעות האצבע סימן של שלום מולו ואמרו "עשה שלום". מייד אח"כ הציעו לו את היד כדי שיעלה עליה, וכשינסה לעשות זאת אל תאפשרו לו, שאתם רואים שהוא מרים את הרגל כדי לעלות על ידכם משכו אותה אחורה, שבחו אותו ותנו לו חטיף. חזרו על כך מספר פעמים ותראו איך הוא יתחיל להרים את רגלו באוויר בכל פעם שתנופפו עם האצבע מולו בכדי לקבל את החטיף האהוב.
  • תרגיל שלישי - "לחץ יד":
    כשהתוכי עומד מולכם על הסטנד הציעו לו את יד ימין בהצלבה לרגל ימין שלו, אל תשכחו: הוא עושה שלום עם רגל שמאל וילחץ יד עם רגל ימין. התוכי כמו בפעם הקודמת ינסה לעלות על ידכם עם רגל שמאל שלו (הרי זה מה שעשיתם קודם) אל תתנו לו, עמדו על כך שינסה לעלות עם רגל ימין, היו עקביים בסופו של דבר הוא ינסהויצליח, ואז - תנו לו רק לגעת בידכם ולא להעביר את משקלו אל היד, שבחו אותו ותנו לו חטיף. דאגו תמיד לסיים את האימון כשהתוכי עשה משהו טוב וקיבל תמורתו חיזוק חיובי, אם אתם מרגישים שהוא או אתם עייפים או חסרי סבלנות הפסיקו את האימון.
  • כל אימוני התרגילים אמורים לארוך כ- 30 עד 45 דקות יחד.
    בהצלחה.
  • מאמרים נוספים הנושא:
    http:/article/1630
    http:/article/1595
    http:/article/551
    http:/article/346
    http:/article/275
    http:/article/272
    http:/article/271
    http:/article/268
    http:/article/260

תגובות

התמונה של willy

זה מדהים

זה מדהים

התמונה של צבי דגן

willy, מה בדיוק

willy, מה בדיוק הדהים אותך?

התמונה של willy

ניראה לי שזה

ניראה לי שזה יעבוד (אני רק עכשיו מתחיל את האימון)   :)
willly