כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

אילוף תוכי + סרטונים


אילוף וחיברות התוכי - לשם מה?

השיטות המקובלות:

ישנן שתי שיטות נפוצות לחיברות תוכים שעליהן אמליץ. אפרט את יתרונותיה וחסרונותיה של כל שיטה כך שתוכל/י לבחור בשיטה המתאימה ביותר לך ולתוכי שלך.

  1. ראשית לפני שנתחיל יש להכין סביבה רגועה, שאינה "מלחיצה" ואינה מסוכנת לתוכי כך שהאילוף יעלה יפה.
    הגיפו את כל הוילונות כך שהחלונות יהיו מכוסים לגמרי, תוכים רבים נפצעים כשהם עפים לתוך חלונות זכוכית. הקפידו תמיד שהחדר יהיה מואר היטב ועדיף במנורות פלורוסנטיות היות וראיית הציפורים נוטה לספקטרום הכחול (UV) להבדיל מבני האדם שראייתם נוטה לתחום האדום. ודאו כי אין בחדר עצמים חדים שמהם יכולה ציפור מבוהלת להיפצע וכי אין בחדר גורמים מסיחים כמו רדיו או טלוויזיה דולקים, חיות או אנשים אחרים מלבדך.
  2. השיטה הראשונה היא "הרגלה לנוכחות".
    יתרונה של שיטה זאת היא שהקשר שנוצר בינך ובין הציפור הוא טוב בהרבה משיטות אחרות היות וכאן הציפור מקבלת ומשלימה עם נוכחותך בעוד שבשיטה השניה אנו "אונסים" את הציפור להתחבר איתנו. חסרונה הגדול של שיטה זאת הוא שהיא דורשת זמן רב (ימים ואפילו שבועות), סבלנות ולא תמיד מצליחה.
  3. כיצד מתחילים?
    הכניסו את היד לכלוב. בתחילה התוכי יבהל, יתרוצץ ויצייץ בחוזקה אולם לאחר זמן הוא ירגע ובסופו של דבר יתרגל לנוכחות החדשה ויתעלם ממנה, בשלב זה עליך להמתין עוד קצת עד שתראה את התוכי מגלה ענין ביד, כעת קרב את ידך אל הציפור עד שהוא ירגע כפי שהיה בהתחלה, יתרוצץ ויצייץ בחוזקה, המתן עד שיגלה ענין ביד ואז קרב אותה כפי שעשית וחוזר חלילה. בסופו של דבר יקבל התוכי את נוכחות היד בכלוב וייתן לך להתקרב ממש עד אליו. כעת הושט את האצבע המצביעה שלך תוך כדי אמירת "UP" או "עלה" דחף את חזה התוכי כלפי מעלה (בעדינות) בתנועה אחידה עם האצבע, התוכי מצידו יעלה על האצבע. כעת החזר את התוכי למקומו תוך כדי אמירת "DOWN" או "רד". חזרו על הפעולה פעמים רבות עד אשר תרגישי שיש ביניך ובין הציפור אמון מלא. משחק הסולמות חשוב מאוד בשלב זה.
    כעת אנו מוכנים לשלב השני. הרם את התוכי תוך כדי אמירת המילה המתאימה וקרב אותו אל פתח הכלוב. בתחילה יחשוש התוכי מיציאה דרך פתח הכלוב ופעולה זאת עשויה לקחת זמן רב עד שתצלח. לאחר שהוצאת את התוכי מהכלוב מרחק של סנטימטרים בודדים החזר אותו פנימה לענף שעליו הוא יושב הרם אותו והוציא אותו מהכלוב בשנית, חזר על פעולה זאת פעמים רבות תוך כדי כך שאתה הולך ומתרחק מהכלוב והקפיד לבצע את משחק הסולמות בין לבין. כך לאחר מספר שבועות יווצר ביניך לבין התוכי קשר ותוכל להוציאו ולהחזירו כל אימת שתחפוץ. שים לב כי בתקופת האימון יש להקפיד שהאימון יהיה רצוף (לפחות פעמים ביום, כל יום) אחרת תחול נסיגה (רגרסיה) בהשגיך, ולאחריו יש להקפיד לשחק עם התוכי לפחות פעם ביום למשך מספר דקות. כמו כן כשהתוכי יברח ויתעופף בחדר (זה יקרה והרבה) אין לרדוף אחריו ולנסות לתפוס אותו אלא לגשת אליו בעדינות תוך כדי דיבור שקט ונעים עד שהוא יסכים לעלות על ידיך.

בשיטה השניה קוצצים את נוצות התעופה של התוכי (8-7 הנוצות הקיצוניות בכל כנף) כך שהתוכי לא יוכל לעוף. מומלץ מאוד לתת לאדם מנוסה שעליו אנו סומכים לעשות את הקיצוץ ולא לעשות זאת בעצמנו.
לתוכי לא תשאר ברירה - חוסר יכולת התעופה יאלץ אותו לעמוד על ידך בתחילה מבוהל ומפוחד ואחר כך ירגע.
משחק הסולמות בשלב זה חשוב מאוד והוא יעזור להרגיע את התוכי וליצור אחווה בינך לבינו. חשוב להקפיד כי תהיה קרוב לרצפה בשלב זה כך שנפילה לא תפגע בציפור. אם נפל הניחו לו למספר דקות ואחר כך הרימו אותו בעזרת האצבע המורה תוך כדי אמירת "up" או "עלה", ריצה והרמת התוכי בחופזה לאחר הנפילה תיצור אצל התוכי קשר טראומתי המקשר אותנו עם נפילות וסכנה. לאחר שהתוכי רגוע התחילו בכלוב את רוטינת ה- "up" and "down" והוצאתו מהכלוב כפי שעשינו בשיטה הראשונה. הקפידו על לפחות שני אימונים ביום שכל אימון לא עולה על 15 דקות (בגלל גורם החרדה שבשיטה זאת) ובין אימון לאימון הפסקה של לפחות שעה אחת. יתרונה של שיטה זאת הוא שהיא כמעט מיידית ובכך שהיא תמיד מצליחה, חסרונה בכך שהיא טראומטית לציפור עם כל המשתמע מכך. 
בהצלחה.

מאמרים נוספים הנושא:

  1. אילוף תוכים - למה ולשם מה?
  2. התנסות ראשונה באילוף
  3. תרגילי אילוף מתקדמים
  4. אילוף תוכים
  5. אילוף תוכים - פשוט יותר ממה שנדמה
  6. אילוף תוכים לעשיית צרכים
  7. צעדים ראשונים באילוף תוכים - חלק א'
  8. צעדים ראשונים באילוף תוכים - חלק ב'
  9. צעדים ראשונים באילוף תוכים - חלק ג'

סרטונים: