כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

ויטמינים


מאת: יואל שטנדלר

ויטמינים
גוף חי זקוק בד"כ לכ- 40 חומרים שונים, המסופקים דרך המזון, על מנת שיוכל לתפקד כהלכה. מחסור באחד או יותר מן החומרים האלו, עלול לשבש את תפקודה של מערכת אחת או יותר, ולהפר את האיזון בין המערכות. מחסור מתמשך באחד מהחומרים עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לגוף ולתפקוד. החומרים מחולקים לקבוצות שונות, בהם מינרלים, חומצות אמינו ויטמינים, ועוד. הקבוצה האחרונה ייחודית בכך שאין לגוף יכולת ליצרה אך אין הוא יכול בלעדיה.
 

  • מהם ויטמינים?
    בהגדרה, ויטמינים הם תרכובות אורגניות, החיוניות לקיום התקין של הגוף, אך אין לגוף את היכולת לייצרן בעצמו. מקור השם ויטמין הוא מהמילה היונית Vita, שפירושה חיים. בעוד שהחלבונים הם הבסיס לאבני הבניין של הגוף, הפחמימות מהוות את מצבורי האנרגיה הזמינה, והשומנים מהווים את מחסני האנרגיה שלו, מספקים הויטמינים את היסודות שמאחורי התהליכים הכימיים, המתרחשים מאחורי הקלעים, ומאפשרים את קיומם, תוך תהליך חילוף החומרים. בניגוד לחלבונים, לפחמימות ולשומנים, אותם יכול הגוף לפרק ולהרכיב לפי צרכיו, חייב גופנו לקבל את הויטמינים הדרושים לו ממקור חיצוני, בתצורתם הזמינה, וכאמור, אין לו היכולת לייצרם בעצמו. הויטמינים נמצאים במזון ממקור צמחי ומן החי, אך לא כל הויטמינים נמצאים בכל סוגי המזון, מה שמחייב "תזונה מאוזנת", או במלים פשוטות – הכוללת את כל מגוון המזון. מזון משומר, מעובד, "מטופל", מיובש, וכו' מכיל פחות ויטמינים מאותו סוג מזון בצורתו הטבעית, הטרייה, ועל כן למרות הגיוון, עלול להיווצר מחסור בויטמינים. מסיבה זו מקובל בתעשייה להוסיף ויטמינים למזון מתועש, בתהליך הייצור שלו. אנו מגדירים 13 ויטמינים.
  • מחסור ועודף
    הכמות הנדרשת מכל ויטמין היא מזערית, אך עודף, ובעיקר מחסור בהם, עלול לגרום לבעיות תפקוד, לנזקים בלתי הפיכים, ואפילו למוות. דוגמה בולטת ראינו בשנים האחרונות, בפרשת "רמדיה". במקרה זה, תינוקות שניזונו באופן בלבדי ממזון ממנו נעדר הוויטמין B1, יסבלו כל חייהם מנכות קשה, וחלקם אף נפטרו.
    תופעות נוספות הנובעות ממחסור: נשירת נוצות (שיער), חולשה ועייפות כרונית, תחושה קבועה של חוסר אנרגיה, ירידה החיוניות, תופעות של שיכחה ובעיות זיכרון (שלא היו קודם), בעיות פוריות, שבירת ציפורניים ומקור, ועוד.
  • קיימים שני סוגים עיקריים של ויטמינים: ויטמינים המסיסים בשומן וויטמינים המסיסים במים. בעיקרון, ויטמינים המסיסים בשומן מצטברים בכבד, אינם מתפנים בקלות, ועל כן, כמויות מופרזות מהם עלולות לגרום לנזק. ויטמינים המסיסים במים מצטברים בכבד ובאיברים אחרים, נצרכים על ידי הגוף, וכל עוד אין עודף אדיר מהם, נפלטים העודפים בשתן.
     
  • סיבות למחסור הויטמינים עלולות להיות, על כן:
    ·              דיאטה בלתי מאוזנת, הרגלי תזונה לקויים.
    ·              מתח תמידי ואי שקט "מטורף" בסביבת התוכי.
    ·           הרעבה קיצונית של התוכי.
    ·              שימוש מופרז בתרופות, בעיקר אנטיביוטיקה.
    ·              עישון בסביבת התוכי או חשיפה ממושכת לעשן.
    ·              צריכת אלכוהול שהיא עצמה רעילה ומסוכנת לתוכי.
    ·              בעיות כלכליות ומחירם הגבוה של סוגי מזון שונים, גורמים לתזונה לקויה (בשר, דגים).
  • המקורות לויטמינים
    כאמור, גוף התוכי חייב לקבל את הויטמינים להם הוא זקוק ממקור חיצוני, בצורת מזון, מן החי או מן הצומח. המקורות לויטמינים שונים:
    ·      ייצור ויטמין
    D תלוי בחשיפה לאור השמש.
    ·      ויטמין
    K מיוצר במעי על ידי חיידקים "טובים" שחיים בו.
    ·     ויטמין
    A נספג מן המזון שאנו אוכלים.
    ·     מקורות טבעיים מצוינים לויטמינים הם דגים, בשר, עוף, ירקות ופירות.
  • תוספות ממקור טבעי או סינתטי?
    המקור הטוב ביותר לויטמינים הוא תזונה מאוזנת וטבעית. שילוב נכון של מזון ממקורות שונים ומגוונים: בשר, עוף, דגים, ירקות ופירות, מספק לגוף את כל החלבונים, השומנים (שרובם, לשמחתנו, בלתי רוויים) הפחמימות והויטמינים הדרושים לו.

    ויטמינים כתוספי מזון
    רופאים וחוקרים רבים יאמרו שמבחינת הגוף, לא משנה מהו המקור לוויטמין, כל עוד זמינה הכמות הנדרשת, ישתמש בה הגוף. מטפלים רבים, וכן יצרנים, כל אחד מסיבותיו, ידגישו את עדיפותם של ויטמינים ממקור טבעי על ויטמינים שיוצרו במעבדה. יחד עם זאת, הבחירה, במקרה זה, היא עניין של העדפה אישית, ויכולת כלכלית. למזלנו, אנו חיים בסביבה בה קל מאוד ואפילו זול יחסית, לקבל את כל הויטמינים הדרושים במזון, כל עוד אנו מזינים את התוכי בדיאטה מאוזנת, הכוללת את כל מגוון המזון (בשר, עוף, דגים, קטניות, דגנים, ירקות ופירות), בכמויות סבירות ובאופן מאוזן לגילו, לאופיו ולפעילות שלו.
    ויטמין בודד או מולטי-ויטמין?
    מומחים טוענים שעדיף ליטול ויטמין לפי הצורך. כלומר, כשמתגלה מחסור הוויטמין זה או אחר, יש להשלימו על ידי תזונה נכונה או על ידי אספקתו המרוכזת בצורת טבליות או נוזל. מומחים אחרים יאמרו שמומלץ ליטול טבליות מולטי-ויטמינים, על מנת לספק את צורכי הגוף של התוכי, ולהבטיח לו אספקה קבועה של כל הויטמינים הדרושים לו. הבעיה היא שאין מולטי-ויטמין אחד שכולל את כל הויטמינים. יתירה מכך, קיימים הבדלים לא מעטים בהרכבי אריזות המולטי-ויטמינים המיוצרות על ידי ספקים שונים. שיקולי היצרנים, יש לומר, מבוססים על שיקולים כלכליים, אופנה וגם מדע הרפואה. היום ניתן למצוא על המדפים ויטמינים למטרות שונות. היצרנים מייצרים ויטמינים בצורת טבליות, בצורת אבקה, נוזל, ואפילו ויטמינים בטבליות מסיסות.
    כמה ויטמינים?
    כמות הויטמינים הדרושה לגוף נמדדת ביחידות בינלאומיות, או ביחידות משקל (מיליגרם או מיקרוגרם). התקן העולמי נקבע על ידי רשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA), ומכונה RDA (Recommended Daily Allowance). הרשויות ומשרדי הבריאות במרבית מדינות העולם אימצו את התקן האמריקני.
    הכמות הנדרשת מכל ויטמין משתנה בהתאם לגיל התוכי ולמין.

    כאמור, הויטמינים מחסנים את הגוף ונלחמים במחלות ובחידקים השונים הם מסייעים בשריפת האוכל וחילוף החומרים בגוף. לכן חשוב לגוון את המזון. ישנם מספר רב של ויטמינים: A , B , C , D , E , K , P

    להלן חלק מהויטמינים והשפעתם על הגוף
  •  ויטמין A חשוב מאוד לראייה ולגדילה תקינה מסייע לעור להתגונן מפני זיהומים.
    מצוי בשמן דגים, ירקות ירוקים, בטטות, ברוקלי, גזר, קישוא וטרד.
  • ויטמין B מחולק למספר קבוצות שיחדיו הם מסייעים להגנת הגוף ומחזקים את מערכת העצבים.
    חוסר בויטמין B גורם לעייפות, דיכאון ונדודי שינה.
    מצוי בגבינות, ביצים, שקדים, בננות, דגנים,דגים, שמרים ואורז.
  • ויטמין C מסייע בחילוף חומרים, הגוף לא שומר אותו ולכן צריך לצרוך ממנו כל יום.
    עשיר בסוכרים לכן הוא מספק לגוף אינרגייה.
    מצוי בכל הפירות והירקות: אפרסמון, תותים, קיווי, מנגו, פלפל-ירוק, פלפל-אדום.
  • ויטמין D הוא הויטמין היחיד שהגוף מסןגל לייצר בעצמו, בסיוע קרני האור של השמש.
    אחראי ליצירת העצמות, המקור והנוצות.
    נמצא בעיקר בכבד בקר, חלמוני ביצים, שמן-דגים וטונה.
  •  ויטמין E מגן על הריאות מזיהום אוויר, על העיניים והכבד, רקמות העור והשרירים, מגביר את הפוריות ומונע צמיחת גידולים. עוזר למערכת העיכול, ומונוע נשירת נוצות.
    מצוי בשמן-זית, זיתים, שמן תירס ובתירס עצמו, חמניות ושמן חמניות, בוטנים, וטונה.
  • ויטמין K חיוני בקרישת הדם.
    מצוי בתרד, כרוב, חסה, ברוקלי וכבד.
  • ויטמין P אחרי על נימי הדם בגוף, עוזר בריפוי מחלות, יכול למנוע צמיחת תאים סרטניים, עוזר בבעיות דם, כיב קיבה וטחורים.
    מצוי בשיזיפים, ענבים, דודבנים, משמשים ובצלים.