כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

החלבונים חיוניים להתפתחותו ובריאותו התקינה של התוכי


החלבונים חיוניים להתפתחותו ובריאותו התקינה של התוכי 
ד"ר רות קרייצר-רביב,


החלבונים מצויים בבשר ומוצריו, בחלב ומוצריו, בביצים ובדגים. כל אלה הם חלבונים מן החי. אך החלבונים מצויים גם בצומח: בגרעינים, בקטניות, בזרעים ובאגוזים. לחלבונים ישנם כמה תפקידים בגוף:

  • בניית רקמות חדשות והחלפת רקמות ש"יצאו משימוש" או שניזוקו.
  • בניית גופי-חיסון הלוחמים בזיהומים.
  • הובלת המזון והחמצן בדם, אל התאים ומהם.
  • ויסות מאזן המים, החומצות והבסיסים בגוף.
  • ויסות התהליכים הכימיים והפיזיים הקרויים "חילוף החומרים", שהוא  - "בעירת/שריפת" המזון והפיכתו לאנרגיה.
  • החלבונים בנויים מתומרי-בניין הקרויים חומצות אמיניות, הנושאות חנקן, שהוא גורם חיוני לחיים. אנו מכירים 22 חומצות אמיניות. 13 מהן, הגוף מסוגל לייצר בעצמו מהמזון שהוא מקבל. 9 האחרות, הקרויות "חומצות אמיניות חיוניות", הגוף אינו מסוגל לייצר וחייב לקבל מבחוץ, ולספוג אותן דרך הדם. הבעיה היא, ש-9 החיוניות אינן נאגרות בגוף והן מנוצלות במשך שעות מספר מעת האכילה. לכן, צריך לקבל אותן מהמזון, יום יום. אם הגוף אינו מקבל את כולן או חלקן, מתפתחות במשך הזמן הפרעות ומחלות. חייב להיות יחס מסוים בין הכמויות של החומצות האמיניות. לכן, חשוב לקבל חלבונים ממקורות מגוונים, בכמויות ובאיכויות המתאימות.
  • באופן כללי אפשר לומר, שהחלבוניםהמצויים בבשר, בדגים ובביצים מכילים את החומצות האמיניות ביחס הנכון ביניהן. לכן, מכנים את החלבונים מן החי בשם חלבונים מלאים. לעומת זאת, חלבונים המצויים בצמחים חסרים חומצות אמיניות אלה או אחרות. זוהי, למשל, אחת הבעיות התזונתיות הקשות של הציפורים אוכלי הצמחים.

הדבר תלוי בגיל, במצב הגופני ובאיכות החלבונים שאוכלים. (איכות החלבון נקבעת על-ידי מספר החומצות האמיניות החיוניות שבו והיחס הכמותי הנכון שביניהן). בתקופת היות התוכי גוזל ובמשך התבגרותו קיימת הגדילה. בתקופה זו הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של חלבונים. כן הוא נזקק לחלבונים נוספים בתקופת מחלה, או לאחר פציעה (או ניתוח). הוא זקוק ליותר חלבונים גם בתקופת מתח. למשל - אם התוכי נמצא במצב לחץ/עקה/סטרס, יש לתת לו לאכול יותר חלבונים מאשר כרגיל. בדרך כלל, מהווים החלבונים 15%-20% מכלל הקלוריות היומיות.