כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

תזונת התוכי

תזונת התוכי

כולנו אוהבים להתגאות בתוכי שלנו, בעל המקור היפה והצבעים החזקים שמעידים על תוכי בריא וחזק, אבל איך דואגים לזה?  
התשובה לכך נעוצה בעיקר בתזונה נכונה, מאוזנת ובריאה, ממש כמו בני אדם, גם התוכי זקוק לתזונה נכונה ומאוזנת על מנת לשמור על בריאותו התקינה, מראה טוב ואריכות ימים, תוכי שתזונתו מאוזנת ובריאה יהיה רגיש פחות למחלות שונות וסביר להניח שיאריך ימים יותר מתוכי שתזונתו לקויה.
תזונה נכונה של תוכי מורכבת ממספר מרכבים: כופתיות, פירות, ירקות, חלבונים, זרעים וזרעונים, שקדים, בוטנים ואגוזים ותוספות שונות.

  • כופתיות

    זהו אחד המרכיבים החשובים ביותר בתזונת התוכי ומומלץ מאוד להרגיל את התוכי אליהן כבר מגיל צעיר מאחר שבגיל מאוחר יותר זה כבר עלול להיות קשה מאוד. הכופתיות הן מזון מאוזן ומלא לתוכים, ממש כמו שיש מזון כלבים או מזון חתולים, גם לתוכים יש כופתיות משלהם וניתן להשיג אותן בכל חנות חיות מחמד, רק יש לזכור לבקש במיוחד את הכופתיות ולא "מזון תוכים", כי זה יכול להיות גם תערובת זרעונים. יש להבדיל בין כופתיות של תוכים גדולים ותוכים קטנים מאחר שהרכבם שונה.
    הכופתיות אמורות להוות שליש מהתפריט היומי של התוכי והן מכילות ויטמינים ומינרלים בכמות מספקת.

  • פירות וירקות
    לתוכים מותר את כל סוגי הפירות והירקות חוץ מאבוקדו. מעבר לכך שזה מותר, זה גם מאוד מומלץ עבורם כחלק קבוע בתפריט היומי. פירות וירקות אמורים גם הם להיות שליש מהתפריט היומי של התוכי, כאשר רצוי לגוון מיום ליום ואפילו באותו יום לא לתת את כל מנת הפירות והירקות יחד אלא כל כמה זמן חתיכה של משהו אחר, פשוט כדי לשמור על עניין והנאה עבור התוכי. ניתן להוסיף גם שורשים ועלי תיבול טריים פטרוזיליה טרייה, שמיר טרי, כוסברה, סלרי ופלפל חריף, טרי או מיובש.

     

     

      
        
        
  • חלבונים
    כדאי ומומלץ לתת תוספת של ביצה קשה למזון, אפשר לערבב אותה עם האוכל או לתת בנפרד. כמה לתת וכמה פעמים בשבוע? - תלוי בגודל התוכי ובתזונה שלו מחוץ לביצה. ניתן גם לתת עצמות של עוף, רצוי עוף ממרק אבל כל עוף יהיה בסדר אם הוא אינו מתובל מידי. אם נשאר קצת בשר מסביב לעצם, התוכי יהנה מאוד לשחק איתו ולבסוף לפצח את העצמות. מי שמעדיף לתת הודו, מעדיף נכון, זאת משום שערכו התזונתי של ההודו גבוה בהרבה מעוף רגיל.

  • זרעים וזרעונים
    ניתן לקנות תערובות זרעונים מוכנות בחנויות, הן בדרך כלל יכילו דוחן, סתריה, לתת ועוד מרכיבים. מומלץ לקנות תמיד את התערובות האיכותיות יותר (במיוחד אם התוכי אינו אוכל כופתיות) בהן יש תוספות ויטמינים, מינרלים וחלבונים, מאשר את התערובות הפשוטות שערכן התזונתי נמוך, משום שלאחר שהתוכי שובע מהן הוא כבר לא אוכל את הכופתיות ושאר המזון המאוזן יותר.

  • שקדים אגוזים ובוטנים
    תוכים אוהבים אותם מאוד ואין מניעה לתת אותם, אך מומלץ להגביל בכמות משום שהם מכילים אחוזי שומן גבוהים. אפשר לתת אגוז אחד כל יומיים או שלושה, הם בריאים מאוד אך כאמור- משמינים.
    לארות (Macaw) מומלץ לתת כל יום אגוזי פקאנים/אגוז המלך/בוטנים הם זקוקים לשונים יותר מאשר תוכים אחרים.

  • תערובת השרייה
    מדובר בתערובת של גרגירים מיובשים שניתן לקנות בחנות חיות או לקנות בתפזורת בסופר ולערבב לבד בבית. התערובת מכילה גרגירי תירס יבשים, עדשים, חיטה, שעועית לבנה ואדומה, חומוס, אפונה ועוד. את התערובת משרים במים במשך כ- 18-24 שעות (בחורף - 48 שעות) תוך כדי החלפת המים לפחות פעם אחת (רצוי - יותר), כך הגרגירים יתרככו והתוכי יוכל להנות מהם. אבל, הסיבה העיקרית להשריה היא התהליך שעוברים הזרעים במשך זמן ההשרייה שבו נוצרים בזרעים חומרי מזון חדשים.
    תוספת זו מומלצת ביותר לתזונתו של התוכי, במיוחד אלו שלא אוכלים כופתיות.
    חשוב לזכור שאין לשמור את התערובת יותר מיום אחד מאחר שהיא מתחילה לתסוס. לעומת זאת, ניתן לשמור במקרר למשך שבוע.

  •  תערובת הנבטה
    ניתן להנביט את התערובת הנ"ל ולתת לתוכים את הנבטים שיש להם ערכך תזונתי נוסף.
    נבטים הם זרעים ש"הוציאו" שורש, גבעול או עלים. הזרע מורכב מקליפה חיצונית, תהליך ההנבטה מתבצע כאשר מתקיימים תנאים מתאימים התלויים בטמפרטורה, אור, לחות ואוויר (חמצן). ניתן להנביט זרעים במים מחומצנים, אבן אוויר של אקווריום מתאים מאוד למטרה זו (יש מי שמנביטים בתוך מגבת לחה).
    בתהליך ההנבטה, מתעוררים לחיים שפע של אנזימים הפועלים בתוך הזרע בכדי לבצע פירוק של חומרי המזון המצויים בו. רק כאשר המזון בתוך הזרע מתחיל להתפרק, הוא מסוגל לנוע בתוך נוזלי הגרעין ולבצע את תכלית הזרע (צמיחה והתפתחות).
    הנבטים למעשה, הם צמחים צעירים הניזונים מחומרי המזון שבזרע. לאחר שתהליך הנביטה מסתיים, וכבר הציץ החוצה שורש קטן, הנבטים עוברים לשלב של התפתחות והצמחת עלים. בין סיום הנביטה לתחילת ההתפתחות, הנבטים מכילים את הערך התזונתי הגבוה והמשובח ביותר. הם מכילים את שלושת אבות המזון - חלבונים, פחמימות ושומנים, ואלו כבר מפורקים בחלקם, מה שהופך אותם לקלים מאוד לעיכול.
    הנבטים הם אחד מהמקורות העשירים והאיכותיים ביותר למינרלים, וויטמינים, וחומצות אמינו חיוניות. כמות הוויטמינים שבזרע מכפילה את עצמה במאות אחוזים בתהליך הנביטה. רוב הזרעים במצבם היבש אינם מכילים ויטמין C בכלל. לאחר הנבטה נבטים שונים מכילים כ- 20% ויטמין C. הנבטים אינם מזון משמין, הם מכילים אנרגיה זמינה (סוכרים פשוטים הנספגים מהר בגוף), סיבים תזונתיים, חלבון איכותי, ומעט חומצות שומן הכרחיות. המרכיבים הפעילים בנבטים (אנזימים למיניהם), מגבירים את קצב שרפת השומנים בגוף, ותורמים לבניית רקמות שריר.
  • הנבטים בשלבים השונים ברוכים בסגולות תזונתיות ורפואיות ייחודיות:
    נבטי אלפלפא (אספסת), ותלתן:
    עשירים מאד בסידן ובזרחן מכילים גם ברזל, מנגן, אבץ, מגנזיום ואשלגן. מכילים ויטמינים (A, B2, B3, C, D, K), כלורופיל, חלבון איכותי (8 חומצות אמינו הכרחיות), וסיבים תזונתיים. טובים במיוחד לסובלים מבעיות של עצמות, כמו שברים, נקעים, אוסטיאופרוזיס וכן לבעיות של קרישת הדם. מכילים ויטמינים אנטי סרטניים. נבטי התלתן והאספסת תורמים להורדת רמת השומנים בדם, הורדת הכולסטרול ה"רע" ולהעלאת הכולסטרול ה"טוב".
    נבטי ברוקולי:
    מכילים שפע של נוגדי חמצון המגנים על החומר התורשתי מהשפעתם המזיקה של חומרים מסרטנים. מעוררים ייצור אנזימים נוגדי-סרטן בתאי הגוף. עשירים במרכיבים שפעילותם היא אנטי-סרטנית, המרפאים סרטן עור וסרטן דם. נבטי הברוקולי תורמים למניעת התפתחות יתר לחץ-דם ומחלות לב שונות. הם מספקים הגנה על הלב והכליות מדלקות ומאפשרים ריפוי כיבי קיבה באמצעות השמדת גורמי המחלה (הליקובקטר פילורי).
    נבטי חמניות:
    מכילים את חומצות השומן ההכרחיות מסוג אומגה 6. עשירים בויטמינים מסוג E, D, B-Complex, חומצה פולית ופנטוטנית, וכולין. מכילים רמות סבירות של סידן, ברזל ומנגן המונעים בריחת מינרלים מהעצמות ותורמים לריפי הסתיידות עורקים.
    נבטי כוסמת:
    מכילים ויטמינים, מינרלים (אשלגן, סידן, מגנזיום, מנגן ואבץ), חלבונים מאוזנים, רמות גבוהות של חומצת האמינו הנדירה ליזין, אנזימים פעילים, מונעי חמצון ופלבונואידים כרוטין (Rutin) אשר מרגיעים אלרגיות, מחטאים מפני פטריות וחיידקים, מרפאים מחלות בדרכי השתן, שומרים על שלמות דפנות כלי-הדם, מגוננים מפני סרטן ומנקים את הרקמות מרעלנים.
    נבט חיטה:
    עשיר במיוחד בויטמיני E ,B1, B2 ויש בו הרבה ברזל ואבץ.
    צריכתו מומלצת לאיזון הורמונלי ולהרגעה. ישנו גם את עשב החיטה שגם הוא מומלץ אך משמש למטרות אחרות.
    נבטי צנוניות:
    עשירים בויטמינים A, B1, B2, B3, C. עשירים באשלגן, זרחן, סידן, ברזל ומגנזיום.
    מכילים כמות גדולה של נוגדי-חמצון.
    נבטי ונבטוטי חרדל:
    מכילים מינרלים, ויטמינים (A, C) ואליל-איזותיוציאנטים אשר מגוננים על החומר התורשתי (DNA) בכל תאי הגוף, מפעילים אנזימים מפרקי רעלנים, מגוננים מסרטן ומרפאים הצטננות.
    נבטי ונבטוטי הדגנים:
    מכילים חלבון איכותי, מינרלים (סידן, אשלגן, אבץ, זרחן ומגנזיום) וויטמינים (A, B1, B2, B3, B6, C, E, K) ברי-ספיגה, אנזימים פעילים, ביופלבונואידים ומרכיבים נוספים המרפאים הפרעות עצביות ונפשיות.
    נבטי ונבטוטי עדשים ירוקים/ חומים/ שחורים:
    מכילים חלבון איכותי ומאוזן, נוגדי-חמצון, אנזימים, ויטמינים (A, B1, B2, B3, B9, B12, C, E) ומינרלים (ברזל, מגנזיום, נתרן, סידן וזרחן) אשר מונעים יציאת מינרלים מעצמות, מרפאים חסר-דם ומסייעים לבניית רקמות.
    נבטוטי שעועית מונג (מאש) ואזוקי:
    מכילים חלבון איכותי ומאוזן (19 חומצות אמינו), מונעי חמצון, אנזימים פעילים, כולין, ויטמינים (A 1, B2, B3, B12, C, E), ומינרלים (סידן, ברזל, אשלגן, זרחן ומגנזיום) ברי-ספיגה המסייעים לתחזוק ולבנייה של הרקמות. בנבטוטי השעועית מצויים פלבונואידים כאיזוליקויריטיגנין אשר מגוננים מפני סרטן.
    נבטי ונבטוטי חילבה (Fenugreek):
    עשירים בנוגדי-חמצון, חלבון איכותי, מינרלים (ברזל וזרחן), ויטמינים (A, B1, B2, B5, D), כולין, וספונינים אשר מרפאים דלקות בדרכי-השתן, מבטלים יצירת גזים במערכת העיכול, מנקים את הכבד, מורידים רמות הסוכר בדם ומרככים את העור.
    נבטוטי דוחן וקינואה: (Millet) וקינואה (Quinoa):
    מגבירים את הבסיסיות של הדם וסותרים חומציות-ייתר המזיקה לבריאות.


פרופ' ישראל ניר, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה האוניברסיטה העברית בירושלים

המשמעות של סידן וזרחן בתזונה בכלל ובעופות במיוחד

  • המינרלים העיקריים הדרושים לייצור ביצים הם סידן וזרחן, שאותם יש לספק לעופות במנת המזון שלהם.
    הסידן ביחד עם הזרחן ממלאים תפקידים פיסיולוגים חשובים בתהליכי חילוף החומרים של העופות ואחראים על מבנה העצמות ויציבותם המכנית. שלד העצמות של העופות מהווה מאגר של סידן וזרחן. בעת אספקה מוגברת של סידן המינרל מצטבר בשלד והוא עשוי להשתחרר בשעת הצורך. גיוס מוגבר של סידן מהעצמות מתרחש בעופות בזמן ההטלה.
    מחסור מוחלט בסידן או בזרחן או בשני המינרלים יחד, פוגע בעיקר במבנה העצמות, הנובע מהפחתת תכולת החומר המינרלי בעצמות. עצמות העוף נעשות שבירות, העוף רובץ כל הזמן, אכילתו פוחתת וחלה תופעה כללית של נוון. אצל מטילות, קליפת הביצה נעשית דקה ושבירה וההטלה נפסקת.
    מחסור מתון בסידן מסוכן עוד יותר מאשר מחסור קשה. כאשר נוצר מחסור מתון בסידן, העופות ממשיכות להטיל ביצים ובכך הן מרוקנות את מלאי הסידן שבעצמותיהן.
    אותן הפרעות נגרמות גם עקב מתן מינרל אחד בעודף ניכר לעומת השני, שכן המינרל הנמצא בעודף גורם להפחתת שיעור הזמינות של המינרל השני, לכן יש לדאוג שיהיה שיווי משקל בין ריכוזי הסידן והזרחן במזון ובגוף העופות.
    בקליפות הביצים יש תכולה גבוהה של סידן ותכולה מזערית של זרחן. מכאן שמנות המזון למטילות צריכות להכיל מעט זרחן. כי, עודף של זרחן במנה עלול להשפיע לרעה על חוזק הקליפות, כיון שריכוז גבוה זרחן גורם לירידה בזמינות הסידן.
  • ויסות רמות הסידן והזרחן בגוף העופות נמצא תחת בקרה של מנגנון הורמונלי ספציפי, שבו פועלים בשילוב שלושה הורמונים שונים.
    - המנגנון ההורמונלי מווסת את רמת הסידן בדם בתחומים הנורמלים והרצויים.
    - בהתאם לרמת הסידן והזרחן בדם ייווצרו התנאים להשקעה מירבית של סידן בעצמות או לפרוק של סידן מהעצמות, זאת בהתאם למצב של בעל החיים.
    - כשרמת הסידן בדם יורדת מתחת לסף מסוים, (עקב אספקה לקוייה של סידן במזון, או צריכתו המוגברת בשל יצור גבוה של ביצים), המנגנון גורם לעליה המבוקשת של הסידן בדם. הסידן "מגויס" בשתי דרכים:
    - על ידי שיפור ספיגת הסידן מהמזון, מחלל המעי אל הדם.
    - על ידי גיוס הסידן מהעצמות.
    יש לציין שכחלק ממנגנון הויסות של רמת הסידן בדם גורם המנגנון הנ"ל במקביל, להפרשת זרחן בשתן וכך נשמר היחס הרצוי בין סידן לזרחן בדם.
  • סוגי המזונות השונים שמקבלים העופות במנת המזון שלהם, נבדלים מאד במתכונת הסידן והזרחן שהם מכילים. שיעור ספיגת המינרלים מהמזון של העופות מושפעת מאוד מהאיזון בין סידן וזרחן במנת המזון.
  • הפרת האיזון בין הזרחן לסידן במנה, כלומר, רמה גבוהה מדי של זרחן בדם, גורמת ליציאה מוגברת של סידן מהעצמות, ובכך פוגעות לא רק בקליפת הביצים אלא גם ביציבות העצמות של העופות, זאת משום שליצור הקליפה משוחררת כמות גדולה מידי של סידן מהעצמות.
  • לחם
    בגדול עדיף להימנע מלתת לתוכי בצקים אפויים למיניהם, לחם לא אמור להיות חלק מהתפריט היומי הקבוע של תוכי, אם כי אין מניעה לתת חתיכה קטנה מדי פעם אם התוכי ממש אוהב. הלחם אינו מסוכן לתוכי אבל גם לא ממש בריא לו, הוא רק משביע אותו ותופס מקום של אוכל בריא יותר ומאוזן.

  • ומה לא לתת?
    אבוקדו ושוקולד ואלכוהול, נחשבים למזונות רעילים מאוד לתוכים ועלולים לגרום למוות.
    עוד דברים שאינם בריאים הם אוכל מתובל שאנחנו אוכלים, ממתקים, חטיפים למינהם (במבה, ביסלי וכדומה), עוגות ומאפים, אוכל מטוגן, משקאות ממותקים או מוגזים למיניהם ובקיצור, כל מה שאינו מיועד לבעלי חיים.

  • מה עם גרעינים (חמניות), אגוזים, שקדים, אילסרים ודומיהם?
    יש דעה רווחת ומוטעית שתוכים צריכים לאכול גרעינים, זה לא מדוייק. תוכים מאוד אוהבים גרעינים, אך אין זה אומר שזה בריא להם. מעבר לכך שגרעינים מכילים אחוזי שומן גבוהים מאוד, הם גם מכילים הרבה מאוד זרחן, הזרחן מונע ספיגה של סידן בגוף ולכן אינם בריאים לתוכים. מומלץ מאוד שהגרעינים לא יהיו בכלל חלק מהתזונה הקבועה של התוכי, רצוי להשתמש בהם אך ורק כממתקי אילוף וגם אז בכמות מוגבלת.
    מומלץ מינון של כ- 4%-5% מהתפריט של התוכי.
    עדיף לספק את החמניות הקטנות ולא סוג ב' או ג' מהחמניות הגדולות.  זרעי החמניות צריכים להיות מלאים, בסוג ב' או ג', חלק גדול מהגרעינים ריקים ולכן קשה להעריך את הכמות שנאכלת בפועל. לכן עדיף לקנות את חמניות הקטנות (שלפעמים, נקראות גם אמריקאיות) הן מתאימות גם לתוכים הקטנים ותכולתן גדולה יותר.
    בגרעיני חמניות יש 50% שומן! לכן אסור לתת לתוכים יותר מידי חמניות. ניתן להעלות קצת את מינון החמניות בתערובת בחורף כשקר, או כשהתוכים מגדלים גוזלים. יש להביא בחשבון שציפור שמנה מתרבה פחות טוב! לכן עדיף לא להגדיל את המינון ללא צורך, ובכל מקרה לא מומלץ על יותר מ-10% מהתערובת.
    גרעיני החמניות בדומה לגרעינים האחרים צריכים להיות לא קלויים וללא מלח!

   

  • תוכים שזקוקים לתזונה מיוחדת - לורי
    הלורים להבדיל משאר סוגי התוכים ניזונים בטבע בעיקר משרף עצים מתוק וצוף פרחים, גם התזונה שלהם בשבי צריכה להיות דומה, לשם כך ישנן אבקות מיוחדות ללורים אותה ניתן לקנות בכל חנות חיות וכמו אבקה לדייסת תינוקות, רק מוסיפים לה מים והאוכל מוכן.

  • ג'אקו
    הג'אקו הוא תוכי שיש לו נטייה לסבול יותר מבעיות של סידן, מומלץ להתייעץ עם וטרינר של תוכים לגבי תוספת סידן המתאימה לכל ג'אקו בהתאם למצבו הבריאותי, תזונתו ומשקלו. בגלל בעיות אלה אצל הג'אקו רצוי במיוחד להימנע מגרעיני חמניה שכאמור מונעים ספיגה של סידן בגוף. כדאי להימנע גם ממזונות אחרים הידועים שעשירים בזרחן, חוץ מזה אין שוני מיוחד בתזונתו של הג'אקו.

  • לסיכום- תפריט יומי
    שליש ראשון מהמנה היומית - כופתיות.
    שליש שני - פירות וירקות.
    ושליש - כל שאר התוספות: ביצה קשה, עוף, זרעונים, תערובת הנבטה, אגוזים ודומיהם. 
    שיהיה בתאבון ולבריאות

ראה גם

תגובות

התמונה של talgoltol

האם חייב לקנות

האם חייב לקנות לתוכי תערובת של זרעים וזרעונים

התמונה של צבי דגן

אם התוכי אוכל

אם התוכי אוכל כופתיות בכל יום, אפשר לתת לו תערובת זרעים או רק סוג אחד/שניים פעם בשבוע.
ובכל מקרה שכמות הזרעים לא תעלה על 25%-30% מהתפריט היומי.