כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

תזונה מאוזנת לתוכים


ממה מורכב התפריט המאוזן, ומהו תרומתו לבריאות תוכים?
בדומה לבני האדם וליתר עולם החי, קיימת חשיבות ממדרגה ראשונה ל"תזונה מאוזנת".
אין דרך טובה יותר לגדל תוכי מאשר להעניק לו מזון עשיר ומאוזן.
חשוב ומשמעותי מאוד בגידול ובטיפול נכון בציפורים היא: תזונה נכונה, ותפריט מגוון ומאוזן.
חשוב מאוד לשים לב ולדעת אלו מזונות מותר ואילו - אסור לתת לתוכי.
ראה כאן: http:/article/790

חשוב להתייחס לכמויות הנכונות, ולתגובת הציפור/התוכי לכל סוג מזון חדש, (כגון: שלשולים השמנה וכדומה). ככל שתפריט המזון יהיה, מצד אחד מגוון, ומצד שני דומה למזון שהיא אוכלת בטבע, כך היא תחייה חיים בריאים יותר וארוכים יותר.

קשה מאוד לתת להעניק לתוכי חיים חופשיים כמו בטבע, אבל מחובתנו להשתדל לספק לה את כל צרכיה ולהשתדל לדמות לה את התנאים בטבע. גם אם נצליח בכך עדיין הגדילה ואורך חייה יהיו שונים באופן מהותי מהטבע. הרעיון הוא למצוא את התחליפים הקרובים והטובים ביותר עבורה.
תנאים אלו כוללים בעיקר:

  • התאמת הטמפרטורה.
  • דאגה לסביבה שיש בה אוויר הנקי.
  •  דאגה למחסה מפני הרוח והגשם.
  • החשיפה לקרני שמש ישירה  ובמקביל - מקומות מפלט מוצלים.
  • וחשוב מכל הוא הדאגה לניקיון והיגיינה.

אולם אחד התנאים החשובים וההכרחיים ביותר הוא: תפריט היומי המאוזן והעשיר שנוכל לספק לה בקלות, אם רק נשמור על מספר כללים ונשים לב למה כדאי ומה בשום אופן לא. אל לנו לשכוח, הציפורים לסוגיהם, שגדלים בתנאים הנכונים ומקבלים את המזון המשובח והנכון עבורם, יהיו בריאים יותר וכמעט שלא יזדקקו לטיפול נוסף.
קיימים שלושה מצבי האכלה אצל מגדלים:

  • סופר פרמיום - מזונות שמגיעים עם תוספת של ויטמינים מינרלים, ברזל, כופתיות, פירות וירקות – אלו רכיבים חיוניים לפוריות הביצים, למניעת מחלות ולחיזוק עצמות הגוף.
    רכיבים אלו לא נמצאים בתערובת הבסיסית של הציפורים, והם חיוניים ביותר. ייחודיות נוספת של מזונות אלו היא ברכיבים מסוימים, אשר מביאים לחיזוק צבע הנוצות של הציפורים לסוגיהם.
  • פרמיום - תערובת של גרעינים בתוספת ויטמינים ומינרלים. התערובת אינה מכילה ירקות, פירות וכופתיות.
    מזון זה מספק את מירב הצרכים והמרכיבים התזונתיים של התוכי. מומלץ לתת תוספת של פירות וירקות טריים.
  • תערובת בסיסית - הלחם של הציפורים. התערובת אינה מספקת את הרכיבים החיוניים לשמירה על בריאות תקינה של התוכי ועל-כן, חובה לתת אותם בתוספת של מזון פרמיום/סופר פרמיום ו/או פירות ירקות מינרלים וויטמינים. במצב זה יש להתייעץ עם מומחה המטפל בחיות מסוג זה.

תפריט התזונה המאוזנת וכל מה שקשור בו:

  • מנת מזון המורכבת מזרעים, איננה עונה על הדרישות התזונתיות של התוכים, והציפורים בכלל. בזרעים קיימת כמות גבוהה של: שומן, חלבון, פחמימות וזרחן. אולם... חסרים בהם ויטמינים ומינרלים חיוניים ובעיקר סידן.
    תהליך הרגעת הרעב, עבור כל יצור חי וגם עבור ציפורים, הוא פשוט: כאשר ציפור רעבה, היא תאכל לשובע ממה שתציעו לה, תשלים את כמות הקלוריות הדרושה לגופה ותחדל מלאכול כאשר בטנה לא תוכל להכיל עוד מזון.
    כאשר אתם מציעים מזון כלשהו לציפור – כמו גם לבני האדם, תחושת השובע וההרגשה של "בטן מלאה" תגיע בסופו של דבר מכל מזון שהוא, גם מ"ג'אנק פוד".  אולם, במידה שהמזון אינו מכיל את התוספים הדרושים לגוף, הרגשת השובע תעלם לאחר זמן מה, הגוף ידרוש שוב מזון – משום שלא קיבל את כל היסודות הדרושים לו, והנזק יראה את אותותיו במהרה.
  • עדיין אין תשובה חד משמעית לגבי צרכיה התזונתיים של כל ציפור!!!
    בכל מקרה עדיף לפנות להרכבת תפריט אכילה מתאים ונכון – שאינו כולל רק ובעיקר זרעים. הזרעים בלבד אינם עונים על הדרישות.
  • קיימות לא מעט חברות אמריקאיות שהצליחו לפתח מזון יבש – כופתאות, שמכילות לפחות את הרכיבים התזונתיים שחסרים בזרעים. כך במצב זה תמיד עדיף לפנות לאחד מהמזונות המובחרים האלו. את תוספות הוויטמינים יש לספק בהתאם לאיכות המזון ומרכיביו.
  • במידה ותפריט המזון שלה מגוון, היא בהחלט מקבלת את רוב הוויטמינים הדרושים לגופה. על-כן אין כל צורך בתוספות אחרות, מלבד אבן מינרלים או שלד דיונון (סבידה). תוספות הוויטמינים נועדו לציפורים שניזונים בעיקר מזרעים, ולא מצליחים להיגמל מאכילתם בכמות גדולה.
  • בשום אופן אין להכניס תוספות של וויטמינים ומינרלים למים, אלא רק למזון, הם מאבדים תוך מספר שעות ספורות את הערך התזונתי שלהם.

אבות המזון וחשיבותן בהרכבת תפריט יומי מאוזן

  • דגנים פחמימות וויטמין B: הדגנים מהווים כ- 45% מהרכב התזונה היומית. שלילת הזרעים אינה בהכרח אומרת להימנע מהם כלל.  הזרעים והחלבונים קיימים בתזונה של הציפורים מיום היוולדם, ולא רק שקשה לגמול אותם מהם, אלא שהם חיוניים לגופם – אבל במידתיות המתאימה. כמויות השומן והזרחן הגבוהות בהם מחייבת הגבלה בהגשתם, אבל אינה דורשת להימנע מהם לגמרי.
    כיוון שהציפור מקלפת את קליפת הזרע, ובכך מורידה מהערך התזונתי (בקליפות קיימים ויטמינים שלא נמצאים בזרע עצמו), עדיף למצוא מזונות משלימים וגם חליפיים לזרעים ולנסות להוריד את הכמות שמגישים לתוכי.
  • השלמות ותחליפים: אורז מלא (חום), לחם מחיטה מלאה ומזונות נוספים המורכבים מדגנים מלאים. הדגנים מספקים עבור הציפור את רוב האנרגיה הדרושה לה, על כן יש להקפיד שתהיה בתפריט המזון של התוכי.
  • פירות וירקות טריים ונקיים – המספקים מינרלים וויטמינים: קבוצת הפירות והירקות מעניקה לציפורים, לסוגיהם השונים, בריאות ואנרגיה. הפירות והירקות מספקים את רוב הוויטמינים והמינרלים הדרושים לציפור, ומאפשרים -  את רוב (אם לא כל) הוויטמינים והמינרלים הנחוצים.
    קבוצה זו מהווה אחוז משמעותי בתפריט המזון כ- 40%. הירקות המועדפים הם הירקות הירוקים והצהובים, שהם הירקות הבשרניים.
    הרשימה די ארוכה: ברוקולי, גזר, קישואים, בטאטה, דלעת, עשבי טיבול כגון: פטרוזיליה, נענע, כוסברה וירקות נוספים. כל אלו עשירים בברזל ובוויטמין A, וכך העבודה בבניית תפריט מאוזן ומלא עבור הציפור נעשית במלואה. שימו לב! קלחי תירס, עלים וניצנים (אשר אינם ברשימת הצמחים הרעילים לציפורים) גרגירים, אגוזים עם קליפה, אגוז קוקוס וכדומה, אלו בעלי ערך תזונתי גבוה עבור תוכים, וגם מהווים מקור לפעילות (למשל, פיצוח האגוז) עבור הציפור.
    חשוב לזכור! בעונת הקיץ בשל החום הכבד, קיימת ירידה בכמון המזון הנאכל על-ידי הציפור, לכן יש להגביר את הגשתם של הירקות המכילים ויטמין A.הפירות מהווים אחוז נמוך, אך חיוני לא פחות, כ- 5% מההרכב, פירות כגון: תפוחים ללא גרעינים (אלו לא אהובים על כל סוגי התוכים) מלון, אפרסק, ענבים, משמש וכדומה.

חלבונים ושומנים

  • כמות המזון המכילה כולסטרול (חומר שומני ברקמות הגוף) מגבירה את הפגיעה בכלי הדם וגורמת למחלות.
    רק בסתיו – עונת הרבייה ובעונת הנשירה, יש להגביר את כמות השומנים הרגילה. קבוצה זו כוללת: טונה, עוף, בשר, הגשת עצמות עשירות בְּמֵחַ, קטניות כגון: חומוס שעועית פול אפונה וכדומה.
  • מוצרי חלב – המספקים לגוף סידן וחלבון באים להשלים את מנת המזון היומית. הם מספקים תוספת של חלבונים חיוניים, בעיקר סידן. חלקה של קבוצת מוצרי החלב נמדדת בכמות הזרעים שמוגשים לתוכי. ככל שכמות הזרעים גבוהה יותר, כך הופכים מוצרי החלב לחשובים יותר. אלא שחשוב לא להפריז בהגשת מוצרים אלו, ואפילו עדיף למצוא מקורות סידן חלופיים כגון: אבני מינרלים או שלד דיונון (סבידה) – שאומנם מְסָפֶקֶת את הסידן, אולם אינה מָסְפִּיקָה די את הצורך בשחיקת המקור כפי שעושה אבן המינרלים. במידה והציפור אינה נוגעת באבן, ניתן להרגילה לאבן באמצעות גירוד של חלק ממנה על המזון המוצק.

  • אסור להגיש לתוכי בוקדו, שוקולד, בצל, עגבניה, משקאות מתוקים או חריפים, תפו"א, עגבניה, תורמוס, קפה, קולה וכל מזון מעובד (כמו במבה, בסלי, שימורים וכדומה).
    כמו כן, לא לתת לתוכי מזון שהוכן עבור בני האדם - הוא מכיל כמויות גדולות מידי של תבלינים. 
    אלו גורמים לנזקים, וברוב המקרים להרעלה
    יש להגביל הגשת מזונות המרכיבים מלח, ושומנים.
  • לא לשכוח לספק מים טריים בכלי נקי בכל שעות היום
  • התוכים משתייכים לקבוצת בעלי-החיים שנקראת "אוכלי כל". גם האדם משתייך לקבוצה זו. לא לחינם אומרים למגדלי תוכים שהם מוסיפים בן משפחה, או חבר לרשימה. ישנם אנשים שאפילו חולקים את המזון בצלחת עם התוכי שלהם, גם אתם יכולים – רק הקפידו על הכללים ועל האיסורים.

ראה:
הערך התזונתי של מזונות צמחיים:  http:/article/1849

צמחים מותרים וצמחים רעילים:  http:/article/790

הנחיות כלליות לבעלי תוכים:   http:/article/622

ספק לתוכי שלך את כל צרכיו:   http:/article/2629

התאמת תערובת זרעים לסוגי הציפורים השונים:  http:/article/1715

חומרי הגלם להכנת תערובות זרעים, השרייה והנבטה: http:/article/1723

תזונת התוכי: http:/article/366

מזון, מזון, מזון:  http:/article/701

אחזקה ותחזוקת התוכי:  http:/article/72

תן לתוכי שלך איכות חיים: http:/article/152