כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

ראש נץ

ראש נץ


01A.jpg
באנגלית:Hawkhead parrot
Deroptyus accipitrinus
accipitrinus,fuscifrons

הופעה חיצונית: 

ראש נץ הוא תוכי יפייפה. לזכר ולנקבה יש מצח לבן הגרון חום מפוספס בלבן. בסיס הצוואר החזה והבטן בצבע אדום עם קצוות כחולים. הגב הכנפיים והזנב ירוקים צידו התחתון של הזנב שחור כאשר לחלק מהבוגרים יש נקודה אדומה על צידו התחתון של הזנב (נקודה זו אינה קשורה לזוויג של הפרט). הפנים כהות מנוקדות בכתמים בהירים נוצות התעופה כהות כמעט שחורות. עיני הצעירים חומות ומקורם בהיר לבוגרים עיניים צהובות ומקור אפור שחור הרגליים אפורות. לראש נץ מניפת נוצות בצבע אדום עם קצוות כחולים ומכאן מקור שמם. הנקבה קטנה יותר מהזכר ובעלת מקור קטן יותר והטבעת מסביב לעין בהירה יותר אצלה מאשר אצל הזכר.

אורך: 

35 ס"מ

משקל: 

250 גרם

מצב בטבע: 

על סף הכחדה

נישה אקולוגית: 

מצאם של ראשי הנץ מגיניאה, ברזיל, קולומביה, פרו וסורינאם. הם נמצאים ביערות גשם וביערות לאורך החוף. ניתן למצוא אותם לרוב בזוגות או - בלהקות קטנות ורועשות שעפות דרך היער ולא מעל חופת היער..

תזונה בשבי: 

תערובת זרעים איכותית לתוכים בינוניים, כופתיות, אגוזים, בוטנים, תערובת השרייה, תערובת הנבטה, פירות וירקות מהמותרים, ביצה קשה או מזון ביצים, סבידה (עצם דיונון) או קוביית מינרלים. יש לתת לראשי נץ תזונה עשירה בפירות וירקות. לראשי נץ דרישה לדיאטה עשירה בויטמין A ולכן יש להרבות בפירות וירקות כתומים וגרעינים כהים העשירים בויטמין A (חמניות, גזר ודלעת מומלצים בחום מאחר והם עשירים בבטא קרוטין שהוא ויטמין A)

תזונה בטבע: 

בטבע ניזונים בעיקר מפירות, זרעים, אגוזים, גרגירים, ניצנים וחרקים. את רוב היום הם מבלים באכילה בצמרות העצים.

אילוף: 

ניתן לאילוף בקלות

גודל כלוב: 

גדול (80X80X180)

דיבור: 

טובה

חברות (החתמה): 

ניתן לחברות בקלות

רעש: 

רועש מאוד

רבייה: 

רבייה בטבע: מקננים בנקרות עצים או בגזעי עץ מתים כאשר חורי קינון של נקרים מהווים מקום קינון מועדף.התטולה הממוצעת היא בת 3-4 ביצים למרות שיכולה להגיע גם ל-6 ביצים. הזכר דואג לנקבה ומאכיל אותה בזמן הדגירה, כאשר הגוזלים בוקעים הוא משתתף בהאכלתם. במהלך הדגירה הזכר עומד על ענף קרוב לקן ושומר על הקן בתקיפות ובנחישות רבה מ"גנבי" ביצים וטורפים. הגוזלים בוקעים לאחר 26-28 ימי דגירה עוזבים את הקן בגיל 9 שבועות ונגמלים לאחר כ- 10-14 שבועות שני ההורים מאכילים ומטפלים בגוזלים. רבייה בשבי: רוב ראשי הנץ בשבי הם תוכים שהואכלו בידי האדם וקשה עד בלתי אפשרי למצוא ראשי נץ שטופלו בידי ההורים, זאת בשל העובדה שלזכרים יש נטייה לתקוף ולהרוג את הנקבות ואת הגוזלים במהלך עונת הרבייה ולכן יש לדאוג לכלובים גדולים ככל האפשר ולתאי קינון עם שני פתחים כדי לאפשר לנקבה לברוח אם הזכר מנסה לתקוף אותה בקן כך שלא יוכל לדחוק אותה לפינה. ראשי הנץ תוקפניים מאוד כלפי כולם בעונת הרבייה הזכר עלול לתקוף גם את המטפל ואליו תצטרף הנקבה. אם הרבייה צליחה הנקבה עלולה לאחר שהגוזלים עזבו את הקן לתקוף אותם בזמן זה הזכר הוא שיגן עליהם ויטפל בהם. לרוב, הביצים מודגרות באופן מלאכותי ויכול להיות שזו הסיבה העיקרית לבעיות ההורות שיש לראשי הנץ בארץ וגם בעולם. עונת הרביה היא בין נובמבר לאפריל. ראשי הנץ מגיעים לבגרות מינית בגיל 5 שנים. תאי הקינון לראשי נץ צריכים להיות תאים אנכיים שגודלם 30*30 וגובהם 70 ס"מ אולם ישנה עדיפות לתאי קינון בצורת L ובהם שני פתחים.

תנאי גידול: 

דורשים כלובים גדולים ומצריכים בית גידול שקט מאחר והם נוטים להתרגש בקלות. אין למקם ליד זוג תוכים הדומים להם אפילו דמיון חלקי כמו פיונוס ראש כחול. מאחר והם יפרשו את מניפת נוצות הראש יציגו מצגי איום ואפילו ינסו לתקוף אותם. יש לגדל כל זוג בכלוב נפרד ולבודד אותם ככל האפשר מתוכים אחרים זאת ניתן להשיג על ידי יריעות ירוקות אטומות שיקיפו את הכלוב כך שלא יראו תוכים אחרים. יש לספק "ענפי לעיסה" ו"משחקי הריסה" כדי שיוציאו עליהם את הצורך ללעוס. יש לספק כלי מים כדי שיוכלו לרחוץ ולוודא שיש בו מים נקיים כל יום. מדובר בתוכי נדיר מאוד ויקר המצריך אישורים מיוחדים להחזקה בארץ, את האישורים מקבלים מהרט"ג. יש מספר תוכים כאלו בארץ ואפילו הצליחו להרבות אותם. תוחלת החיים של ראש נץ מגיעה ל- 30-40 שנה.

מידע נוסף: 

ראשי הנץ מעבר להיותם תוכים יפים מאוד שנחשבים מעולים בתור תוכי מחוברת (האכלת יד) נחשבים גם לחיית מחמד מדהימה בשל היותם סקרנים, חקרנים, אוהבי משחק, אינטלגנטים, שובבים ומבדרים. הם נקשרים בצורה חזקה מאוד למגדל ורכושניים מאוד למגדל (עלולים לתקוף אנשים אחרים) ונוטים להתרגש בקלות רבה מאוד. אוהבים לשחק עם צעצועים ויש לספק להם כמות רבה של צעצועים הריסה ולעיסה. אוהבים מאוד להזדחל ולהתחכך בדברים רכים כמו וילונות וכריות. הם פורשים את מניפת הנוצות כאשר הם מתרגשים וגם כאשר מדגדגים אותם. אוהבים מאוד מים ומתרחצים בתדירות גבוהה ולכן יש לדאוג לאמבטיה יומית. כאשר ראשי הנץ מוטרדים, סקרנים או מעוניינים להרשים את הנקבה הם פורשים את מניפת הנוצות שעל ראשם. במהלך החיזור הזכר יזקוף את מניפת הנוצות ויתחיל לשרוק לנקבה. הנקבה תפרוס גם היא את מניפת הנוצות שלה ואז שניהם יניעו את ראשם מצד לצד בזריזות במעין מחול מתואם. בטבע הקבוצות ימנו לרוב 4-7 תוכים לעיתים נדירות יגיע מספרם ל-20 . תעופת ראש הנץ דומה מאוד לתעופת העורבני נפנופים קצרים שלאחריהם דאיה קצרה ושוב נפנופים. צורת תעופה זו מותאמת לתעופה באזור מלא מכשולים וחוסכת באנרגיה מאחר והיא מנצלת את המומנט של הציפור. בטבע ראש הנץ נמצא בסכנת הכחדה בעיקר עקב ציד והרס בתי גידול כאשר תת המין הברזילאי fuscifrons נמצא בסכנת ההכחדה החמורה ביותר עקב בירוא יערות נרחב בברזיל לצורך גידול פולי סויה וגידול בקר כמו גם כריתת עצים מבוגרים, שבהם עיקר מקומות הקינון שלו, לצורך תעשיית הרהיטים. בשבי קיימות אוכלוסיות קטנות מאוד של תת המין הברזילאי כאשר רוב הפרטים זקנים ולא פוריים. ראשי נץ אוהבים חיבה וליטופים מהבעלים הם חשדניים כלפי זרים ועלולים אפילו לתקוף אותם אם ירגישו שהאדם האהוב עליהם מאויים. עובדה מעניינת על הסוג Deroptyus הוא בעל מין יחיד שבו שני תתי מינים fuscifrons המכונה גם ברזילאי ו- accipitrinus.

תמונות נוספות: 

01.jpg 02.jpg 03.jpg

04.jpg 05.jpg 06.jpg

07.jpg 08.jpg 09.jpg

10.jpg 11.jpg 12.jpg

13.jpg 14.jpg 15.jpg

סרטים: 

תגובות

התמונה של casper

תודה על המאמר

תודה על הפרופיל של התוכי המעניין!
בעבר שמעתי שהם אינם טובים בתור האכלות יד, מכיוון שבסביבות גיל שלוש הם הופכים לתוקפניים, אף אם חוברתו וטופלו כהלכה.

התמונה של Bareket

ידוע על מגדל שלו בארץ?

ידוע על מגדל שלו בארץ?

 

התמונה של צבי דגן

ראיתי זוג עובד באחד החוות בצפון

ייתכן שיש להם גוזלים.
ואם לא, אז יהיו להם.
זה לא תוכי זול בכלל.

התמונה של Bareket

כמה לא זול?

?

התמונה של jhony_bravo

40,000

40,000 לזוג

 

 

 

תוכים מגדלים באהבה או לא מגדלים כלל

אין שכל אין דאגות רק הגוף צועק והחברה סובלת