כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

שאלות נפוצות

שאלות נפוצות ותשובותיה של ד"ר שלומית לוי, מרכז וטרינרי השרון, רעננה

  1. שאלה: 
    יש לי תוכי ג'אקו בן כמעט שנתיים. בחודשיים האחרונים החל לפצל ולקרוע את נוצותיו עד פרימתם, חשוב לציין כי מצב זה רק במקומות אליהם הוא מצליח להגיע ז"א באזור הצוואר והפנים אין כל שינוי בנוצותיו. למרות שלדעת הוטרינר שבדק את מיקו מדובר במצב נפשי, ניתן לו טיפול כנגד טפילים.
    ברצוני לדעת איך ניתן למנוע המשך התנהגותו זו ומניעת הנזק שגורם לעצמו.  אציין שישנם מספר שינויים בבית, הימצאותי בבית במהלך היום עקב שמירת הריון וכן שונה מיקום הכלוב שלו באזור הסלון למקום קצת פחות מרכזי.
    תשובה:
    תלישת נוצות היא מצב מורכב מעין כמוהו, גם במקרים , ואולי אפילו בעיקר במקרים שהתלישה נובעת ממצב נפשי. יש הרבה דברים שניתן לעשות, החל בשיפור התזונה וכלה בשינוי אורח החיים של התוכי ולפעמים גם טיפול תרופתי מוגבל. אי אפשר להחליט על דרך הטיפול הנכונה בלי בדיקה של התוכי.
  2. שאלה:
    יש לי ציפור אהבת האכלת יד ורציתי לדעת עם לאחר תקופה מסוימת צריך לגזוז לו שוב את נוצות התעופה, אם זה משנה הוא בסך הכל בן חודשיים שלוש לא רק אצלי ואם כן לאחר כמה זמן? ככמה פעמים אפשר להוציא אותם? כמה זמן אפשר להשאיר אותם בחוץ בכל פעם? 
    תשובה:
    נוצות תעופה בד"כ גוזרים פעם או פעמיים בשנה, גוזרים כשהתוכי יכול לעוף, ז"א מצליח לעלות בתעופה מהרצפה ועד לגובה מטר ולעוף בבית.  לכן אין חוקיות, יש תוכים שצריך לקיצוץ 3 פעמים בשנה ויש שרק פעם בשנה.  מומלץ לתת לתוכי הרבה זמן ככל האפשר מחוץ לכלוב בתנאי שהם בהשגחה.
  3. שאלה: 
    נאמר לי שכדי לאלף את התוכון אני צריכה "קליקר", אבל המוכר בחנות לא הבין על מה אני מדברת מבקש הסבר, מה זה ומהיכן קונים את זה? 
    תשובה:
    "קליקר" זה מין מתקן מפלסטיק, שכשלוחצים עליו הוא משמיע "קליק", ניתן לקנות אותו בחלק מהמרפאות ובחנויות לחיות מחמד.
  4. שאלה:
    היו לי שני תוכונים והזכר מת אז מה לעשות, האם להביא לו נקבה חדשה?
    תשובה:
    כדאי שתיקח קודם את הנקבה לבדיקה אצל וטרינר שמתמחה בתוכים לוודא שהיא אינה חולה. יכול להיות מצב ששניהם היו חולים ואחד מת קודם ואתה לא רואה שגם השניה אולי חולה. אם תביא עכשיו עוד תוכי גם התוכי הראשון לא ילקח לווטרינר, ולא יטופל, ובנוסף הוא עלול להדביק את התוכי החדש.
  5. שאלה: 
    יש לי זוג תוכון מצוי, והם הטילו 5 ביצים, בקע מהן גוזל אחד.
    שאלתי היא, האם יש להתערב בתהליך ההאכלה של הגוזל או אם יש באפשרותי לעשות דבר כל שהוא בכדי לעזור לו בהאכלה?
    בנוסף לכך אם יש לשנות את הכלוב או את סוג המזון? ומאיזה גיל ניתן יהיה לשחק איתו ומה עלי לעשות בכדי שהוא לא יעוף?
    תודה, חפצית 
    תשובה:
    שלום חפצית, אם ההורים מאכילים את הגוזל, הוא חמים למגע וורדרד, עדיף לא להתערב. תני להורים מזון עשיר. כופתיות, ירקות, קצת ביצה קשה, אפשר לתת גם "מזון ביצים", המיועד במקור לכנרים אבל אפשר לשים קצת על האוכל שלהם. זה מזון עשיר בחלבונים וקונים אותו בחנות לחיות מחמד.
    אפשר להתחיל ללטף אותו ולהרגיל אותו למגעך כבר בגיל צעיר, 10-14 ימים. אם יש עדין ביצים את צריכה להיזהר לא להפחיד את האמא שעלולה לקפוץ עליהן ולשרוט אותן.
    כלוב שהתאים לזוג תוכים, אם היה כלוב סטנדרטי, לא יתאים למשפחה מורחבת.
    כדי להגביל תעופה - קחי לווטרינר תוכים לגזור את הנוצות (זה לא כואב, כמו ציפורניים אצלנו) אבל צריך לדעת איך לעשות את זה.
    ממליצה מאד שתקראי את הספר השני שלי שמתמקד בין היתר ברבייה וגידול גוזלים. "ספר התוכים 2 - המדריך להתנהגות ולרביית תוכים בשבי", בהוצאת הקיבוץ המאוחד.
  6. שאלה:
    יש לי ציפור אהבה אדומת הפנים ובחנות אמרו שהיא אכלת יד אבל כל פעם שאני מכניסה יד לכלוב או מתקרבת לכלוב הוא מתחיל לצייץ ולפחד ולטפס למעלה. המוכר סבור שהוא האכלת יד ואני לא יודעת מה לעשות שמעתי שצריך לבדוק בחנות אם הוא באמת האכלת יד וביקשתי מהמוכר להוציא אותו בחנות והוא הוציא אותו בכוח ואז ליטף אותו ואני פוחדת להוציא אותו.
    תשובה:
    מאד נדיר שיש תוכים קטנים מהאכלת יד. אבל את עדיין יכולה לנסות לחברת אותה. בהנחה שנוצות התעופה שלו גזורות (אל תעשי זאת לבד אלא קחי לווטרינר של תוכים), את יכולה לנסות להוציא אותה מהכלוב בעזרת מקל ולהתחיל לאלף אותה בעזרת קליקר. האילוף עוזר לבנות יחסים טובים עם התוכים.
    אני ממליצה שתקראי את הספר השני שלי - "ספר התוכים 2- המדריך להתנהגות תוכים ולרבית תוכים בשבי", בהוצאת הקיבוץ המאוחד, יש שם הסברים מפורטים על איך להתחבר לתוכי, ואיך לאלף אותו בעזרת "קליקר".
  7. שאלה: 
    יש לי תוכונים אחד זכר ואחת נקבה, הנקבה מאוד צעירה קניתי אותה לפני לא הרבה זמן בחנות חיות כתוכית מאוד צעירה והזכר די מבוגר אני רוצה להוציא אותם מהכלוב וללטף אותם אבל אני לא יכול כי הם עפים לי, האם כדאי לקצוץ את כנפי התעופה?
    מה אני יכול לעשות כדאי שהתוכים שלי לא יצרחו בשעה מאוד מוקדמת בבוקר?
    איזה צעצועים הכי כדאי לי לקנות לתוכונים שלי? (יש לי נדנדה ושרשרת טבעות).
    אוריה ברק 
    תשובה:
    שלום אוריה, מומלץ לקצוץ את נוצות התעופה, אבל לא לעשות את זה לבד. קח לווטרינר תוכים.
    אם אתה רוצה שהם לא יצייצו מוקדם בבוקר אתה יכול לכסות את הכלוב בבד אטום לאור. אבל אל תשכח להסיר אותו בבוקר, כי אם הם נשארים בחושך הם לא אוכלים.
  8. שאלה:
    שלום, יש לי זוג תוכונים והנקבה עכשיו דוגרת על ביצים ובקע להם גוזל.
    אז ככה זה זמן טוב לשנות את התזונה שלהם מגרעינים לכופתיות וירקות? בשיטה שלך "ירצו יוכלו".
    כי אני רואה שעכשיו הזכר מנסה דברים חדשים ישר בלי לפחד מהאוכל אפילו שיש לו גרעינים הוא מעדיף ירקות (לפעמים) ולפני ההטלה זה לא היה ככה הוא פשוט התרחק מהאוכל. אז זה זמן טוב להתחיל להרגיל אותם לאוכל חדש?
    ודבר שני בכדי שהגוזל יתרגל לאנשים צריך להחזיק אותו כמה דקות ביום. אז מאיזה גיל רצוי להתחיל? וגם איך האמא תגיב כי עכשיו כל פעם שאני רוצה לראות מה שלום הגוזל היא ממש מחביאה אותו ממני. עכשיו הוא רק בן כמה ימים
    תודה מראש :)
    תשובה:
    שלום אולגה, אם התוכים שלך לא נלחצים ממזון חדש ובלתי מוכר את יכולה בהחלט לתת להם כבר עכשיו, מעורבב עם היתר או בכלים נפרדים. אבל שכל הזמן יהיה להם זמין גם המזון אליו הם רגילים.
    בד"כ אם תוכי אחד יאכל מהכופתיות, האחרים מעתיקים ממנו.
    לגבי הגוזל, מבחינתו, אפשר כבר ללטף אותו , אבל בגלל שהאמא מגיבה כפי שמגיבה הייתי מחכה קצת, שהיא תהיה פחות לחוצה. עליה להמשיך לדגור על הביצים ואם היא תילחץ זה עלול לגרום לה להפסיק לדגור.
    כשהם בני שבועיים-שלושה היא בד"כ תהיה יותר רגועה וזה לא מאוחר מדי להתחיל לשחק עם הגוזלים בגיל כזה.
  9. שאלה: 
    אז מה אני אמורה לעשות לשים את הגוזל בנפרד? לבד? אין לי כלוב נוסף לשים אותו? והם לא מלמדים אותו לאכול. אני אמורה ללמד אותו לאכול לבד?
    תשובה:
    שלום אלסה, את יכולה לשים רק את הזכר בנפרד, ולהשאיר את הגוזל עם האמא.
    אם את מפרידה את הגוזל והוא עדיין לא אוכל לבד את חייבת לדעת איך להאכיל אותו, וזה לא משהו שלומדים בהתכתבות.
    לא תמיד צריך להפריד, אבל אם הזכר מתחיל להתנהג באלימות - חייבים. הם עלולים להרוג את הגוזל. אני חושבת שכדאי שתשימי לב טוב טוב מה קורה שם בכלוב. יכול להיות שעדיין לא צריך להפריד, אבל תבדקי טוב.
  10. שאלה:
    שלום שמי שילת ויש לי ציפור אהבה אדום ראש האכלת יד ורציתי לדעת קצת יותר על ציפורים שהם האכלת יד קניתי אותו אתמול.
    תשובה:
    קודם כל, תתחדש, אני ממליצה לקחת כל תוכי חדש לבדיקה אצל וטרינר של תוכים. חשוב לבדוק גם ל"מחלת התוכים" (כלמידופילה).
    כשאני בודקת תוכי חדש אני מקדישה הרבה זמן ללמד את הבעלים על התוכי, איך נראים סימני מחלה , איך לגדל אותו ועוד. בנוסף, ממליצה שתקרא את הספר הראשון שלי "ספר התוכים - המדריך השלם לגידול תוכים" בהוצאת הקיבוץ המאוחד. זה ספר בסיסי המלמד על גידול תוכים ומומלץ למגדלים מתחילים.
  11. שאלה:
    יש לי שני תוכוני אהבה והייתי רוצה לדעת אם זה יהיה בסדר שאגזור להם את הכנפיים (ע"י וטרינר כמובן), זה האמת נשמע לי לא אנושי לעשות את זה, אז הייתי רוצה לדעת אם הם יסבלו מכך, והאם זה בסדר?
    תודה רבה מראש, טל.
    תשובה:
    שלום טל, לא רק שזה בסדר, זה אפילו מומלץ לקצר להם את נוצות התעופה. אחרי שעושים את זה ניתן לשחרר אותם בתוך הבית (בהשגחה, כמובן), והם יכולים להסתובב. זה הרבה יותר פֵיר מאשר "לרחם" עליהם ולשמור אותם סגורים בתוך כלוב כל הזמן. קיצוץ נוצות לא כואב, זה קצת דומה לציפורנים שלנו, הם לא מרגישים את הגזירה עצמה. בכל מקרה, הנוצות מתחלפות וגם כשגוזרים נוצות זה רק למספר חודשים.
  12. שאלה: 
    שלום ד"ר, לפני שבוע קנו לי ציפורי אהבה והבת לפני 4 ימים כשהיא ישנה היא מצפצפת היא עוצמת עיניים ולא מפסיקה לצפצף למה זה? אהה ועוד דבר מתי יודעים שהציפור בהריון?
    תשובה: 
    שלום אסטר, ממליצה שתקחי את התוכית המצפצפת ועם העינים העצומות לבדיקה וטרינרית. תוכי לא אמור להיות עם עיניים סגורות במשך היום (אם הבנתי אותך נכון).
  13. שאלה:
    היי שלומית רציתי לשאול יש לי זוג קוקוטילים וגוזל בן 4- 5 שבועות, בזמן האחרן הזכר תולש לנקבה ולגוזל נוצות. שזה דבר חדש שלעצמו. אשמח אם תוכלי לעזור לי הנושא...
    תשובה:
    שלום אלסה, יכול להיות שאת צריכה להפריד את הגוזל מההורים.
    מגיע שלב, כשגוזל בן 4-6 שבועות, שהאבא רוצה כבר להקים משפחה חדשה, ואז הוא עלול להתקיף את הגוזל. יכול להיות שניקור הנוצות זו התחלה של תוקפנות מוסווית. לפני שאת מפרידה, תהיי בטוחה שהגוזל אוכל באופן עצמאי וממשיך לעלות במשקלו. אם לא, תשאירי אותו עם האמא שעוד קצת זמן ותפרידי רק את הזכר. 
  14. שאלה:
    שלום שלומית! יש לי 2 זוגות קוקטיילים, האם יש זמן מסויים שהם מתרבים? כמה זמן לוקח לה להטיל ביצה? וכמה זמן הדגירה? עוד שאלה בנוגע למזג האוויר - האם קר להם עכשיו כשהכלוב בחוץ? ומהו האוכל המומלץ? 
    תשובה: 
    שלום מיקה, בשבי הם יכולים להתרבות במשך כל השנה. מרגע שהם מזדווגים הם יכולים להתחיל להטיל אחרי 7-21 ימים, בממוצע 3-7 ביצים, משך הדגירה הוא כ- 18 ימים.
    צריך להגן עליהם מפני רוח פרצים וגשם. ממליצה מאד שתקראי את הספרים שלי - "ספר התוכים - המדריך השלם לגידול תוכים" (ספר בסיסי על גידול תוכים) ו- "ספר התוכים 2- המדריך להתנהגות ולרביית תוכים בשבי", שניהם בהוצאת הקיבוץ המאוחד. 
  15. שאלה:
    יש לי גקו בן 7 חודשים האם הוא ילמד לדבר רק אם ישמע אותנו מדברים? או שצריכים להגיד לו מילה אחת הרבה פעמים?  באיזה גיל בממוצע גקו מתחיל לדבר? 
    תשובה:
    ראיתי תוכי ג'אקו בגיל כמה חודשים שמתחילים לדבר אבל יש כאלה שיתחילו לדבר רק אחרי שנה. יש כאלה - למרבה הצער, שלא מדברים אף פעם.
    אבל זה בהחלט הזמן לדבר אליו המון, לתת לו הרבה משחקים. לא אותה מילה הרבה פעמים אלא לדבר בהגיון.
    קרא את הפרק הרלוונטי בספר שכתבתי: "ספר התוכים - המדריך השלם לגידול תוכים" בהוצאת הקיבוץ המאוחד. יש שם המון אינפורמציה על יכולת הדיבור שלהם ואיך ללמד אותם לדבר.
  16. שאלה:
    יש לי ג'אקו בן 7 חודשים והוא מפהק יחסית הרבה יש לי מה לחשוש?
    תשובה: 
    פיהוקים מרובים מעידים לפעמים על התחלת דלקת בסינוסים. ממליצה לך לקחת אותו לבדיקה אצל וטרינר תוכים. 
  17. שאלה:
    יש לי ג'אקו בן 7 חודשים והוא לפעמים נושך איזה עונש אני יכול לתת לו חוץ מלהכניס אותו לכלוב?
    האם מותר לתת לו מכה חלשה על המקור?
    תשובה: 
    אני לא ממליצה על ענישה - זה לא עובד בתוכים. מה שאתה קורא עונש בשביל תוכי על פי רוב מהווה פרס - תשומת לב.
    נסה לראות מתי הוא נושך. בגיל כזה צעיר הם גם לא אמורים לנשוך. יש לי הרגשה שהוא אולי מאבד שווי משקל ונושך רק כדי להיעזר במקור ולא כדי לנשוך.  תנסה ללמוד מתי ולמה הוא "נושך" כדי שתוכל להימנע ממצבים שגורמים לו לנשוך.


     
     מקור:
    http://www.petnet.co.il/questions/?section=6

תגובות

התמונה של mor123

שאלה

יש לי תוכון אנגלי זכר והבאתי אותו בגיל שבועיים ככה אמר לי מי שהביא לי אותו ועשיתי אותו אכלת יד אבלל תמיד שאני בא להוציא אותו הוא לא רוצה לצאת והוא גם לא אוהב להיתקלח את יכולה להסביר לי בבקשה איך אני יכול ליגרום לו לצאתת וגם כשאני מוציא אותו בכוח אז הוא פיתאוםם מתחיל ליברוח להישתולל לקפץ אבל כשאני בא לשחק איתו הוא בורח מימני וגם בחוץ אני יוצא איתן לטיולים ואני יושב באיזה שהוא פארק ואני שם אותו על הדשא הוא גם מנסה ליברוח אבל כשאני הולך איתו מעל הכתף שלי אז הוא לא זז..

התמונה של צבי דגן

תוכון האכלת יד

שלום מור,
ד"ר שלומית לוי לא עונה כאן על השאלות, אשתדל לעשות זאת במקומה.
בכל הקשור לתוכים, יש לנקוט במספר כללים:
א. אל תעשה שום דבר בכח.
ב. הסבלנות היא מפתח חשוב להצלחה.
ג. יש לנקוט בחיזוקים חיוביים - פיתוי בעזרת "חטיף" עשוי לעזור.
ד. אל תאפשר לו להיות במקום גבוה ממך (על הכתף או בכלוב).

התמונה של אלירן בראשי

תוכונים

איך מבדילי בין זכר ונקבה בתוכונים

התמונה של צבי דגן

הבחנה בין זכר ונקבה בתוכונים

ביותם צעירים לא ניתן להבחין.
בבגרותם (כ-6 חודשים) ניתן להבחין בהבדלי הצבע של הדוגנית (העצם הבולט סביב הנחיריים).
אצל הזכר - כחול, אצל הנקבה - חום בהיר/בז'.
כמו כן ניתן להבדיל בהתנהגות בשעת החיזור.
ראה גם כאן: /article/3130
וגם כאן: /article/3359

התמונה של רוני1

רוני  יש לי שני

רוני  יש לי שני תוכי אהבה האם כדי לאלף את התוכים אני צריך לאלף

את שניהם ביחד או כל אחד לבד

וגם כמה זמן לוקח שהנקבה תטיל ביצים

 

                                                                  תודה רוני

                                                         

התמונה של צבי דגן

מין הראוי לשאול בפורום

רוני, שאלות שלא מתייחסות ישירות למאמר, מין הראוי שיישאלו בפורום כאן: פורומים

התמונה של רוני1

 ישלי שני תוכי

 ישלי שני תוכי אהבה והזכר כל הזמן שאני מכניס לו את היד שלי נושך אותי

מה לעשות

                                      תודה רוני

התמונה של קוקו הקוקוטייל

איך לקלח את הקוקוטיילית שלי

יש לי קוקוטיילית בת 6-9 חודשים וכשאני מנסה לקלח אותה אין לה בעייה להיכנס למים אלא באותו הרגע שהיא נכנסת היא גם יוצאת ואני לא רוצה לכפות עליה האם יש שיטות שיגרמו לתוכית שלי לרצות להתקלח?
אם כן מהן.

דניאל

התמונה של KuKi KocTeiL

איך לקלח את בתוכי שלי

יש לי תוכי שקניתי אותו לפני שבוע ואני ממש רוצה לקלח אותו ואני לא יודע איך.

תעזרו לי בבקשה.

אשמח לתשובתכם המהירה.

 

                            מתן.

התמונה של KuKi KocTeiL

עוד שאלה

מה זאת אומרת "חטיף" איזה חטיף אני יכול לתת לקוקטייל שלי

?

התמונה של צבי דגן

מתן, אנא שאל את השאלות בפורום

שאלותך הנ"ל הועברו לכאן: איך לקלח תוכי?