כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

סיפור הביצה הכלואה כפי שהובא ע"י ד"ר ארז כהן


דר' ארז כהן
112.jpg

סיפור הביצה

  • "שלום ד"ר כהן"... על הקו נשמע קולה המודאג של רינה.
    "מהבוקר, דנה, הקוקוטייל שלנו לא מרגישה טוב, היא כל הזמן על רצפת הכלוב, העיניים שלה עצומות למחצה, היא סומרת את נוצותיה, היא לא אוכלת ולא שותה".
  • ביקשתי מרינה להגיע למרפאה בדחיפות.
  • כאשר מעריכים את מצבה של ציפור חולה, חשוב לזכור שסימני מחלה כפי שתוארו לעיל: חולשה, חוסר תיאבון, עיניים עצומות וניפוח נוצות, הן סימן למחלה משמעותית מאוד, לפיכך, יש לטפל בה בהקדם וכל השתהות עלולה לעלות לבעלת-הכנף בחייה.
  • דנה הייתה עטופה במגבת בתוך קופסת קרטון קטנה. ממבט ראשון ניתן היה להתרשם שמדובר בציפור חולה מאוד. למרות זאת, כאשר אחזתי בה בעדינות, ניסתה דנה לנשוך את אצבעי, וזה היה סימן מעודד. תהליך האבחון בציפורים אינו שונה מאשר ביתר חיות המחמד וכולל בחינת ההיסטוריה, סימנים קליניים, בדיקה גופנית ובדיקות אבחוניות ספציפיות. בציפורים, מחלות רבות יביאו לסימנים קליניים זהים ולכן הקושי באבחון גדול יותר.
  • שאלתי את רינה לגבי אכילה, שתייה, מראה הלשלשת, הטלות קודמות ועוד.
    רינה סיפרה שדנה הטילה לפני שבוע שתי ביצים, היא הייתה בסדר לאחר מכן ורק היום בבוקר החלה להראות סימני מחלה.
  • בדיקה גופנית גילתה ביצה שלמה על קליפתה בחלק האחורי של בטנה, קרוב מאוד לפתח ההטלה. חום גופה היה תקין (40.1°c), כך גם קצב הלב והנשימה.
    בהטלה נורמלית, מרווח הזמן בין ביצה לביצה נמשך, לא יותר מ- 24 שעות, אם כך, ברור היה שמצב זה אינו תקין.
    טיפול בציפור חולה כולל חימום (במידה וחום הגוף נמוך), מתן נוזלים מתחת לעור או לוריד בציפורים גדולות וטיפול ספציפי בהתאם לבעיה.
    לפני תחילת טיפול ספציפי בבעיות הטלה, רצוי לבצע צילום רנטגן, על מנת לאבחן את מספר הביצים הקיימות בחלל הבטן, את מיקומן ואת מידת שלמותן. במקרה של עצירת הטלה יש לטפל בסידן שניתן לשריר ובמידה שהטיפול הזה אינו מספיק, ניתן להשתמש באוקסיטוצין- הורמון שגורם לכיווץ הרחם (גם בנשים). אם גם זה לא עוזר, השלב הבא הוא כירורגי - ניתוח קיסרי.
    דקות ספורות לאחר מתן נוזלים וסידן התאוששה דנה בצורה ניכרת. רינה ודנה נשלחו לביתם עם הוראות להמשך טיפול הכוללות בין השאר מנוחה במקום חשוך ושקט.
    כולנו קיווינו שההטלה תתחדש באופן טבעי וייחסכו מאיתנו השלבים הבאים בטיפול.
    כאשר התקשרתי למחרת לבדוק את מצבה של דנה, התבשרתי כי שעתיים בלבד לאחר שהגיעו לביתם, הטילה דנה את הביצה הסוררת, ומאז היא השתפרה במהירות וחזרה לפעילות שגרתית.
  • במקרה של דנה, המזל שיחק לידינו, אך צריך לזכור שציפורים הן בעלי-חיים עדינים ביותר והופעת סימני מחלה מתרחשת כשהמצב כבר קשה מאוד, לכן אין להשתהות - עם הופעתם יש לפנות מייד לוטרינר.
    קוקוטייל הוא תוכי נוח ומומלץ למגדלים מתחילים וחסרי ניסיון, זהו תוכי קל לאילוף, סקרן וחקרן ובעל יכולת דיבור. 
    מקור: http://www.petnet.co.il/articles/1541
    "ביצה כלואה" היא חוסר יכולת של הציפור להעביר את הביצה ולהטיל בתוך זמן סביר. ישנן סיבות רבות לביצה כלואה, אשר הנפוצה שבהן היא מחסור בסידן. ביצה כלואה דורשת טיפול מהיר, היות וחוסר טיפול מסכן את חיי ציפור.

תגובות

התמונה של דר אורן אולמן

ביצה כלואה

כמו שנאמר ע"י צבי ומפורט בקישורים שהוא צרף - ביצה כלואה הינו מצב חירום רפואי שבו ביצה שהיתה אמורה להיות מוטלת אל מחוץ לגוף הנקבה אינה יוצאת, נשארת בחלל הבטן ויכולה לגרום להידרדרות מהירה עד מוות אם היא לא יוצאת מהגוף.

ישנם גורמים מגוונים לבעיה, וצורת הטיפול תלויה במצב הציפור. כמובן שככל שהטיפול נעשה מהר יותר סיכויי ההצלחה גבוהים יותר והטיפול פחות פולשני.

ד"ר אורן אולמן, רחוב בנימין 37, רחובות, טלפון: 08-9358535 טלפון למקרי חירום בלבד (24 שעות ביממה): 052-3218614