כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

גידול תרנגולות לביצים ולנוי בחצר האחורית שלכם

  תרנגולות.jpg 
גידול תרנגולות לביצים בחצר הבית/אור-לי_דוגרת  

 -1.jpgמי לא היה רוצה ביצים אורגניות טעימות ובריאות ואם אפשר שיהיו זולות ונגישות?
מי לא היה רוצה להשתחרר ממעורבות שקטה בתעשיית הסבל של לולי הסוללה?
זה קל, זול ואפשרי, לגדל תרנגולות לביצים בחצר האחורית.

  הביצים
הביצים הם המצרך הכי נפוץ בכל בית. בעוגות וברוב המאכלים הביצה מהווה מרכיב בסיסי וחיוני.
האם יש משהו מהנה יותר מביצה שנילקחה רגע לפני הכנתה מתא ההטלה בחצר של תרנגולת שמנמנה ודשנה שאוכלת בערך אותו מזון עשיר שאנחנו אוכלים,  ביצה ללא אנטיביוטיקה, ללא תוספים מלאכותיים, ביצה נטו?
"הביצה, לאחר שנים של יחסי ציבור גרועים, עושה קאמבק ונחשבת היום למזון איכותי בעל ערכים תזונתיים חיוביים כמו ויטמינים וחלבון, ומומלצת לצריכה יומית. זאת לצד ערכי כולסטרול גבוהים שמחייבים אותנו למתן בצריכת הביצים ולא להגזים (המינון המומלץ - ביצה ביום)."

נמצא כי אחד הגורמים  לירידה בצריכת הביצים נובע מהמודעות לתנאיjpgם הקשים שבהם העופות גדלים ומוחזקים במשק, וכן המזון שמורכב מתוספים שלא כולם תמימי דעים לגבי מרכיבי הבריאות בהם.

 ביצי חופש - הן ביצים מלולים ללא תאי סוללה, לולים עם מתחם רחב שבו התרנגולות מסתובבות חופשי ומטילות את הביצים בתאי הטלה גבוהים המותאמים לתנאי הטבע. מבחינה תזונתית, אין הבדל בין ביצי-החופש לביצי הסוללה, אבל התרנגולות יכולות ללכת על אדמה או מצע רך, יכולות לעשות "אמבטיית חול" בכדי להיפתר מטפילים וישנות על מוטות שינה שמותאמים למבנה הרגל שלהן, בקיצור חיים נוחים יותר מתנאי העופות בלולי הסוללה.

 ביצים אורגניות - בלולי הביצים האורגניות מיישמים את התנאים שקיימים בביצי החופש אבל הדגש הוא על התזונה המאוזנת לעופות, ללא תערובות שיש בהן תוספי אנטיביוטיקה והורמונים, מזון שבריא להן והכי קרוב לתזונה הטבעית שלהן, ומכאן שגם הביצים שהן מטילות הכי בריאות לצריכת האדם.

 אם כלכך טוב אז מה רע?
אז זהו שהבעיה בביצים האורגניות היא לא איכות הביצה או ההרכב התזונתי שלה, אלה מחירה הגבוהה. עבור מוצר כה בסיסי ונצרך בכמויות גדולות בכל ימות השנה ביצים אורגניות יעשו לכם "חור בכיס".
יש דרך נוספת להעניק לבני ביתכם מזון עתיר חלבונים ובריא וזה להפיק את הביצים בעצמך. גידול תרנגולות בחצר האחורית, הוא כמובן, מתאים למי שחצר אחורית זמינה עבורו.

 מספר סיבות טובות למה כדאי להקים לול ביתי

  • ביצים - גידול תרנגולות מהווה דרך נהדרת לקבלת ביצים טריות, אורגניות, טעימות ומזינות.
  • ביצי חופש - הביצים והתרנגולות שבלול הביתי הן שלכם - היחס שלכם אליהן יבטיח במאה אחוז, שמדובר בתרנגולות חפשיות, מעושרות ומאושרות - זה תלוי רק בכם.
  • דשן - התרנגולות מספקות דשן טבעי מעולה לגינה. הפרשות התרנגולות מהווים דשן מעולה, שהשימוש בו יעשיר את האדמה בגינה הביתית.
  • תיחוח אדמת הגינה - התרנגולות מאווררות את האדמה ומטייבות אותה כחלק מהרגלי חיפוש המזון שלהן.
  • חרקים - מיתון אוכלוסית החרקים שבגינה, המטרד שלכם הוא המעדן של התרנגולות.
  • חיות מחמד - התרנגולות הן חיות מחמד קלות לטיפול ועשויות להוות אמצעי חינוכי לקבלת אחריות ולהבנת עולם החי והסביבה לילדים ולמבוגרים כאחד.
  • זול - החזר השקעה מהיר, תוך שנה בערך תחזירו את ההשקעה ההתחלתית ותתחילו להרוויח ביצים בחצי מחיר ובהרבה כיף.
  • סיפוק והנאה - תחושה מדהימה שמוכרת לכל מי שמכין חביתה בארוחת הערב מהביצים שאסף בבוקר.

 הלול
הכי טבעי לתרנגולות להסתובב חופשי בחצר וללון על עצים.
אם תנאים אלה לא מתאפשרים הרי שלול התרנגולות הוא הפיתרון. זהו מבנה תחום, מגודר ומוצל שתפקידו להגן על התרנגולות ולהוות להן סביבת חיים מוכרת ובטוחה.
הלול מתחלק לשני אזורים עקריים:

  1. המתחם המוגן: זהו מתחם מקורה, המיועד למנוחה לשינה ולהטלה.
  2. מתחם החצר המגודרת: מרחב לחיפוש מזון ולחילוץ עצמות.
  • מתחם מוגן הוא מתחם שיהיה מוגן ממזג אויר חם או סוער, עליו להגן על העוף מטורפים פוטנציאליים, שם הוא ירגיש נוח ובטוח לישון בלילה בביטחה והנקבה תטיל ביצים ואפילו תתדגור עליהן ותגדל אפרוחים.
    במתחם כדאי להתקין תאי הטלה קוביות עם מצע רך או סלסלאות קש מרופדות רצוי מעט מוגבה מהקרקע שם תרגיש מוגנת לשבת להטיל כך שאף מזיק לא יגיע לביצים.
  • רצפת הלול יכולה להיות קרקע חשופה או מרופדת בקש או גזם גינה. גם רצפת בטון יכולה לבוא בחשבון אך חשוב לרפד במצע רך.
  • ניתן לבנות לול מוגבה מהקרקע עם רצפת רשת כך שהלשלשת תיפול על הקרקע ולא תישאר בלול אך חשוב ליצור איזור עם מצע קש או שווה ערך על מנת שיהיה מקום נוח לדריכה וכן ארגז חול ל"אמבטיית חול" בה התרנגולות יכולות להתנקות מהטפילים וזה גם סוג של הנאה עבורן.

 גדר  - תחום עם גדר נועד למנוע מטורפים כגון תנים, כלבים וכדומה להכנס למתחם ולפגוע או להפחיד את העופות.  אפשר לקנות גדר לולים פשוטה וזולה שתעשה את העבודה אך תחליד עם הזמן ותזדקק להחלפה. 
טוב יותר הוא, לרכוש גדר קשיחה בדומה לרשתות שמיועדות לכלובי תוכים שהיא מגולוונת, קלה ופשוטה לעבודה, חזקה ולא מחלידה מהר אבל גם יקרה יותר.

jpg לולי טרקטור - לולי הטרקטור הם פיתוח מעניין ללולים הסטנדרטיים. הקונספט הוא הפיכת הלול ללול נייד בחצר. כך ניתן לנייד, את התרנגולות, כל פרק זמן, לפינה אחרת בחצר. היתרונות הטמונים בלול הטרקטור הן שהתרנגולות יכולות להיות מוצבות בכל פעם במקום אחר בגינה. כך יקבלו מזון טבעי, טרי וזמין (זרעים וחרקים) שכבר אזל במקום הקודם, שם גם יתחחו את הקרקע ויזבלו אותה. כך שלאורך זמן, גם הנקיון והתחזוקה של לולי הטרקטור פשוטים יותר מאשר בלולים הסטנדרטיים.
החסרון הגדול בלול הטרקטור הוא שמספר התרנגולות בלול כזה, בגלל האופי הנייד שלו, יהיה קטן יותר מאשר בלול רגיל.

 מזון ומים - באחריותנו לדאוג שלתרנגולות שלנו יהיה מזון ומים נקיים וטריים על מנת להתקיים. מים אפשר לסדר ע"י מיתקן כוס (שוקת קטנה) שמחובר עם צינור דק לברז המים בחצר. כך המים יהיו נקיים וטריים כל הזמן ללא צורך בהחלפת המים. אם אין אפשרות להתקין מתקן כוס ניתן לקנות או לבנות מיכל מים עם פתח תחתון שיוחלפו בו המים מידי יום.

 מזון - מזונן של תרנגולות הוא חרקים וזרעים אולם סביר שבמתחם החצר האחורית לא יהיה זמין בשפע על כן מומלץ להתבסס על תערובת מוכנה כבסיס התזונה, אפשר לנצל שאריות רבות מהפסולת מהמטבח הביתי כגון לחם, פסטות ודגנים.
בדגנים מבושלים יש הרבה יותר אנרגיה זמינה לתרנגולות מאשר בדגנים יבשים, לכן מומלץ לתת דגנים שהושרו לפחות 24 שעות במים (תערובות השרייה) דגנים שהתקלקלו כגון אורז עם תולעים הם מזון עשיר ומומלץ לעופות. כך אתם גם ממחזרים פסולת וגם מעשירים את תזונת העופות שלכם. ניתן לוותר על תערובות מתועשות המתוגברות בתוספים שנויים במחלוקת. ישנן תערובות של זרעונים גרוסים בלבד שניתן לרכוש כבסיס תזונה יומית.

 תחזוקה - זהו תהליך פשוט וקל, תהליך שבועי שבו מגרפים את הקרקע משאריות המזון והצואה. מומלץ לרפד קלות את הקרקע בסיד (אבקה שקונים בחנות חמרי בניין) למניעת התפתחות טפילים בקרקע הסיד אינו פוגע בעופות. מומלץ לפזר את הסיד פעמיים בשנה. לנקות ניקוי יסודי ולאבק את קרקע, הלול תאי ההטלה ואת התרנגולות עם אבקה נגד טפילים.
לול מרווח ונקי יבטיח תרנגולות חיוניות ובריאות.

 הטלת הביצים - כל תרנגולת מכל זן מטילה ביצים. יש זנים שיטילו במשך כל השנה עם הפסקה של מספר שבועות בשנה ויש שיטילו בעיקר בקיץ ובאביב ואילו בחורף - מעט מאוד.
זה הזמן להפריך מיתוס - תרנגולות לא זקוקות לתרנגול זכר בכדי להטיל ביצים הן תתחלנה להטיל מגיל חצי שנה בערך ללא קשר לנוכחות הזכר בלול. בסביבות גיל שנה תפסיק התרנגולת את הטלת הביצים למספר שבועות. אין מה להלחץ, זהו הזמן שבו התרנגולת זקוקה לצבור את האנרגיה על מנת להשיר את נוצותיה ולהתכסות בכיסוי נצות חדש.

 זני עופות - כיום ניתן להשיג בארץ זני עופות שמטילות יותר מ- 300 ביצים בשנה והן נחשבות לזנים גזעיים עם כמה שפחות התערבות תעשייתית. אלה הן תרנגולות יפות ומהודרות ונחשבות גם כעופות נוי שיכולות לקשט כל חצר.

 תרנגולות ושכנים - לתרנגולות בחצר יצא שם רע של "מרעישות ומפריעות" לשלוות השכנים - עוד מיתוס. תרנגולות ללא זכר אינן מרעישות מי שמתעורר מוקדם, עם נץ החמה, ב- 5 בבוקר וקורא בקול על מנת להעיר את השמש הוא הזכר.
רצוי לברר עם הרשות המקומית לגבי מספר התרנגולות המורשות בחצר ואם קיימת בכלל הגבלה כזו.
את בעיית הריח מהלול פותרים ע"י ניקיון שבועי של הלול, בלול יבש אין ריח לכן יש לדאוג שהלול יהיה יבש ונקי וכך לא יורגש שום ריח.
אם ברצונכם להגדיל את מספר התרנגולות שלכם או לרענן אם התרנגולות שלכם שכבר מתחילות להזדקן ניתן לחברן עם זכר על מנת שיהיו ביצים מופרות. הם ידגרו ויגדלו אפרוחים שיהיו המשכיות טבעית ללול מזדקן. לא צריך יותר מיום אחד של נוכחות זכר עם הנקבות על מנת לייצר מספר ביצים מופרות.

 המדריך הנ"ל בא לתת מושג בסיסי למי שרוצה להקים לול בחצר ולייצר לעצמו ביצי מאכל, אבל אינו מתיימר להיות מדריך מקצועי שיחליף וטרינר או בעל מקצוע אחר.

 לסיכום

  • גידול תרנגולות בחצר הבית הוא תחביב נהדר שבקצה האחד שלו נמצאת תרנגולת ובקצה השני – ביצה.
  • הטיפול בתרנגולות הוא קל ומהנה והתוצאה ממש - טעימה.
  • ביצה שיצאה מהתרנגולת שלך היא ביצת חופש של תרנגולת מאושרת  והופכת את החיים הירוקים למלאים ושלמים יותר. 

תגובות

התמונה של צבי דגן

מבנה ביצת התרנגולת

בדומה לרחם אצל היונקים, הביצה מהווה בעצם את הסביבה שמאפשרת את התפתחות העובר, אצל העופות.
הביצה, מספקת לעובר הגנה, מזון, אוויר (חמצן) ומים.
 הביצה.jpg

חלקי ביצת התרנגולות - מבנה ותפקיד

  • חלמון - החלמון הוא החלק הצהוב של הביצה ותופס את רוב נפחה.
  • הכתם הלבן - נראית כעין דיסקית קטנה, נקראת גם בשם "תא הנבט", ממנו עתיד להתחיל התפתחותו של העובר. 
    החלמון מכיל בעיקר שומנים וחלבונים ומזין את העובר בעודו בביצה. 
  • חלבון - החלבון הוא החלק הלבן של הביצה ומורכב בעיקר ממים וממולקות חלבון בשם אלבומין.
    החלבון מקיף את העובר והחלמון ומגן עליהם מפני זעזועים, בדיוק כפי שעושים מי השפיר ברחם של היונקים שמגינים על העובר. 
  • פתילי חלבון - אלו הם שרשראות חלבונים, בצורת "חוטים", שנמצאים משני צידי החלמון.
    פתילי החלבון קושרים וממזיקים את החלמון והאת עובר אל קרומי הביצה. 
    אחיזת החלמון חשובה אצל עופות שדוגרים על הביצים, משום שהם מגלגלים והופכים אותן במהלך הדגירה. 
  • קרומי הביצה - לביצה יש קרום כפול, קרום פנימי וקרום חיצוני.
    הקרום הפנימי עוטף את תוך הביצה והקרום החיצוני דבוק בחלק הפנימי של הקליפה.
    בין שני הקרומים האלה, בחלק הכהה יותר של הביצה (הקוד), נמצא חלל אוויר, שמאפשר חילוף גזים בין העובר לסביבה.
    בשלב האחרון של התפתחות העובר, לפני שהוא בוקע מהביצה, דוחק האפרוח הצעיר את המקור לחלל האוויר ומקבל ממנו את אספקת החמצן. 
  • הקליפה - ביצי העופות עשויות מחומר שמכיל בעיקר גיר (סידן) המקנה להן קשיות.
    הקליפה אינה אטומה ויש בה נקבים זעירים שמאפשרים חילוף גזים בין פנים הביצה לבין הסביבה החיצונית, אך הם מספיק קטנים כדי למנוע מהנוזלים לצאת מהביצה החוצה. 
    יש קשר בין מספר הנקבים שבקליפת הביצה לבין סביבת החיים של העוף: בביצים של עופות מדבר, למשל, מספר הפתחים קטן יותר ממספרם בביצים של עופות, החיים בסביבה לחה. 
התמונה של צבי דגן

לא מצאתי תהליך בקיעה של אפרוח

אז תסתפקו ב-16 תמונות רצופות של בקיעת גוזל.
jpg