כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

אור השמש וחשיבותו לתוכי


מאת: צבי דגן

 אור השמש וחשיבותו לתוכי
אור השמש מורכב מאורכי גל שונים והינו בעל השפעות רבות ומגוונות על הגוף. יש להתייחס לקרני השמש הטבעיים את החשיבות הראוייה  בהקשר לגידול תוכים.
קרני האור עשויים להשפיע,
למשל:

  • על ייצור ויטמין D פעיל, ולכן על מאזן הסידן (נושא בעייתי במיוחד אצל הג'אקו).
  • על פעילות עונתית, כגון רבייה.
  • על פעילות אנדוקרינית ופעילות בלוטת האצטרובל במוח.
  • על התנהגות ומצב רוח (המנגנונים לא נחקרו מספיק) ועוד...

אף כי יש תוכים המבלים את כל ימיהם בהחדרים, בין 4 קירות ללא חשיפה ישירה (שלא דרך זכוכית) לאור שמש, מתחזקת בשנים האחרונות ההכרה כי זה מצב לא רצוי. ספציפית, בהקשר של ויטמין D וממשק הסידן - יש לג'אקו בד"כ רמות סידן נמוכות ביחס למינים אחרים, ויתכן שזה קשור בין היתר לתאורה.

אם אפשר לחשוף את התוכי לאור שמש (לפחות חצי שעה ביום או שעה 2-3 פעמים בשבוע) זה מצוין, אבל צריך לתת לתוכי אפשרות לבחור בין שמש לצל (אפילו בצל הוא מקבל קרינת שמש מספקת). כמובן יש להזהר מבריחה של התוכי, מחתולים, בזים וכדומה.

כיום ניתן להשיג בשוק, מנורות המחקות את אור השמש ואשר כוללות מרכיב משמעותי של UV-B (אורכי הגל החשובים לייצור ויטמין D פעיל). הנ"ל נמכרות בחנויות בע"ח, בעיקר עבור זוחלים. אם אין אפשרות לחשוף את התוכי לשמש ממש מסיבה כלשהי, אני בהחלט בעד להתקין לו מנורה כזו עם טיימר (כ- 12 שעות יום ו-12 שעות ללא הנורה - לילה). מנורות אלה חלשות בסדרי גודל מאור השמש, ולכן הן צריכות להיות קרובות מספיק אל התוכי (ע"פ הוראות היצרן ע"ג העטיפה). 

 השמש היא גם מקור לחום

הציפורים הן חיות המחמד הסובלות ביותר מהקור ובמיוחד - משפחת התוכיים. שעות פעילותן מתקצרות בהתאם לשעות אור היום. בחורף אין להשאיר כלובי ציפורים מחוץ לבית או במקום חשוף לרוח ולקור. בעונה הקרה יש להגדיל את כמות המזון ולהעשירו בתוספים ייחודיים לעונה הקרה. התוכיים נוטים לסבול מהתייבשות העור אשר גורמת לגירוד. התופעה חמורה במיוחד כאשר הבית מחומם במזגן והאוויר מתייבש. רססו את התוכי פעמיים ביום במעט מים, כדי שלא יתייבש.

לסיכום - התוכי זקוק לאור השמש. הג'אקו, שיש לו רמת סידן נמוכה, זקוק לה במיוחד. תוכיים אחרים יכולים לחיות ללא חשיפה ישירה לאור שמש, אבל חיים יותר טוב כאשר יש להם חשיפה אליו.

תגובות

התמונה של ygetahon2

....

תודה רבה צבי, את זה אני באמת לא ידעתי, הגיע הזמן שאני יתחיל ללמוד יותר לעומק על התוכים, תודה ושיהיה לילה טוב.

התמונה של צבי דגן

בדיוק למטרה זו

בדיוק למטרה זו אנחנו קיימים.
המשך נעים ויום טוב.