כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

שילוב תוכי עם כלב ו/או חתול

 שילוב תוכי עם כלב ו/או חתול
מאת: צבי דגן

  • מגדלי תוכים הם, בדרך-כלל, אנשים שאוהבים חיות באופן כללי ומתוך היכרותי איתם, ידוע לי שלרובם יש לפחות חיית מחמד נוספת כמו, כלב, חתול, אקווריום וגם זוחלים (נחשים, לטאות), פרוקי רגליים, עכבישים ועוד.
    מעת לעת עולה שאלת השילוב של כלב או חתול עם תוכי ולא תמיד ברורים היחסים שיתרקמו בניהם.
    לגבי כלבים, קיים סיכוי גבוה שייתפתחו יחסי גומלין בין התוכי לכלב, אבל אין לקחת זאת כמובן מאליו, במיוחד אם הכלב היה בבית זמן רב לפני שהתוכי הגיע אליו.
    הכלב עלול לפתח יחסי קנאה ובכל פעם שבעליו ישחק עם התוכי, הוא ינסה למשוך את תשומת ליבו ולו גם באמצעים שעלולים לסכן את התוכי. ממש כמו אצל שני אחים, גם כאן, עלינו לכלכל את דרכינו בתבונה כדי שהיחסים שיתרקמו יהיו - של חוסר קנאות, טולרנטיות, וסובלנות הדדית. אם ננהג כך - הרי ששני חיות המחמד הללו עשויים להיות אפילו "חברים" טובים.
  • ומה לגבי שיתוף בין חתול לתוכי? אני לא בטוח שזה רעיון טוב, או יותר נכון שאומר שהסיכוי, לקיים שיגרה אידילית משותפת, שלום בית וחיי שלווה, אינם גדולים..
    להוציא כמה חתולים שלא יודעים שהם כאלה, לרוב החתולים קיים יצר צייד חזק מאוד ובלתי נשלט, הם "מתוכנתים" לצוד ציפורים. בפרט הגורים שמתאמנים לקראת בגרותם ומנסים לקפוץ על כל דבר שזז. זה אינסטינקט, וקשה עד בלתי אפשרי לשנות התנהגות זו.
    מעבר לפגיעה הפיזית בתוכי, שעלולה להיות קטלנית לכשעצמה, הרי שהרוק של חתולים מכיל חיידק בשם פסטורלה,  שעלול להיות קטלני לתוכי, אם לא ניתן טיפול בזמן, כאשר הוא חודר לגופו ע"י נשיכה או שריטה.

 

החיידק פסטורלה

  • מקור החיידק:המקור הראשוני של חיידקי הפסטורלה הנו דרכי הנשימה העליונים של בעלי חיים וציפורים.
  • אמצעי התפשטות:לא ידועים; סביר להניח מבעל-חיים אחד למשנהו. פסטורלה יכולה לעבור מדרכי הנשימה במגע ישיר או דרך מחזור הדם ומערכת הלימפה אל התוכי ולגרום לדלקת בתנאים מסוימים.
  • מניעה ומשנה זהירות:מניעת פצעים ומגע עם חתולים (או בע"ח אחרים).
  • מידע כללי:לעתים רחוקות מדווח כי פסטורלה נמצאה כגורם לדלקות. בכל זאת לפעמים יכול חיידק זה להוות גורם חשוד לדלקות. פסטורלה יכולה לגרום לדלקת קלינית וקשה.  למרות שפסטורלה רגישה לכמה אנטיביוטיות בתנאי מעבדה, הרי שתוכי שיש לו דלקת מפסטורלה לא יגיב בד"כ לטיפול דרך הפה או בזריקה לגוף. במקרים מסוימים התוכי עלול למות כתוצאה מהתפשטות רעלנים של הפסטורלה בתוך הגוף.
     
    המקור: NMC publication, Laboratory Handbook on Bovine Mastitis, pg.111 (1999)

תמונות להמחשת שילוב תוכים עם חיות מחמד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

התמונה של edenah

אני רוצה לגדל תוכי גם אבל יש לי חתולים

אתה יודע אולי איזה גודל צריך להיות התוכי כדי שלא יהיה כמעט סיכוי שהחתולים שלי יתקפו אותו?

תודה

התמונה של צבי דגן

חתולים ותוכים =

חתולים ותוכים = בעייה.

התמונה של edenah

אפילו אם התוכי

אפילו אם התוכי גדול מידי לחתול?

שהחתול מפחד ממנו.

 

התמונה של edenah

מאיזה גודל

מאיזה גודל החתול לא מנסה להזיק לתוכי?

התמונה של צבי דגן

רק אם גדלו יחד

רק אם גדלו יחד מגיל צעיר.
או שהתוכי היה בבית לפני החתול.
כל מצב אחר יצריך ממך זהירות כפולה ואילוף החתול לסובלנות.