כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

עכברים ועכברושים בבית הגידול/ארז עודי

-כתובית.jpg
עכברים ועכברושים בבית הגידול / ארז עודי_jhony_bravo

לאחר לא מעט פעמים שבהם שמענו על בעיית עכברים ועכברושים (חולדות) בבתי הגידול של לא מעט חובבים, שגרמו לנזקים לא קטנים בבתי הגידול שלהם ועוגמת נפש רבה החלטתי לכתוב מאמר זה.
ה
מאמר יסקור את דרכי הטיפול והמניעה השונות לנגע הזה, בתקווה שיאפשר לכל מגדל לשמור על בית גידול נקי ובטוח.

עכברים ועכברושים נושאים על גופם ובתוכו מחוללי מחלות רבים וטפילים רבים שמסוכנים לחיות המחמד שלנו ולנו.
בנוסף, לאחר שמתפתח נגע של עכברים או עכברושים, 
מתחילים להגיע בעלי-חיים אחרים שניזונים מהם כמו נדלים עקרבים ונחשים ולפעמים גם נמיות וחיות אחרות שניזונות מהם ועלולות לגרום נזקים לגידול או חלילה למגדל עצמו.
עכברים ועכברושים עלולים להעביר מחלות וטפילים לתוכים ולמגדל, לטנף מזון, להפחיד את התוכים, לתקוף את התוכים, לטרוף גוזלים, לתלוש את רגלי התוכים ועוד. אולם הבעיה הגדולה היא, שכאשר מתפתח נגע כזה ולא מטופל, חיות הניזונות מעכברים ועכברושים מתחילות להגיע לכלוב ועלולות להוות סיכון לאדם ולא רק לתוכים.
לכן במקום שבו יש נגע של עכברים ועכברושים יש להיזהר וללכת עם נעליים גבוהות בלבד ולהיזהר כאשר הופכים ציוד או פותחים תיבות קינון (נחש עלול להיסתתר בהן).

תמונות של עכבר
jpg
תמונות של עכברוש/חולדה
-1.jpg

למרות שלא מעט אנשים מציעים להשתמש ברעל עכברים כנגד עכברים ועכברושים רעלים אלו אינם מתאימים לשימוש בבתי גידול וזאת משום שהרעל עלול להגיע לתוכים ולהרעיל אותם.
הרעלים שיש היום (רעלים מהדור ה-3) מבוססים על נוגדי קרישה חזקים מאוד וזאת כדי למנוע מצב שבו העכבר או העכברוש יקשר בין הרעל לבין המחלה והמוות שלו.
הרעל פועל לאט לאט וגורם לדימומים פנימיים וחיצוניים לעכבר עד למותו הרעל נשאר פעיל בגוף העכבר או העכברוש ועלול להרעיל חיות אחרות שיאכלו אותו, כמו כלבים חתולים עופות דורסים וכדומה. בנוסף העכבר או העכברוש עלולים לזהם את מי השתייה של התוכים או האוכל שלהם עם הרעל ולהרעיל את התוכים.
בכדי להילחם בנגע ביעילות יש לתקוף אותו מארבע חזיתות: מניעה, איתור, השמדה והרחקה.

מניעה
עכברים מגיעים לכלוב בעקבות המשאבים שיש בסביבות הכלוב שאריות מזון שונות ערימות של דברים שמאפשרים להם לבנות מחילות ועוד.
בכדי למנוע את הגעתם והישארותם יש לוודא שהקטנו את המשאבים שיעמדו לרשותם ככל האפשר זאת באמצעות מספר דרכים:

  1. הקפדה על ניקיון בית הגידול ולנקות אותו מידי יום/יומיים ולפחות פעם בשבוע מלשלשת ושאריות מזון של התוכים ואם יש צורך לנקות יותר אז לנקות יותר במיוחד בעונת הרבייה.
  2. יש לוודא שאין ערימות של מתכות, קרשים, או גרוטאות ששוכבות זמן רב בסביבת בית הגידול ומהוות מקום מסתור וקינון לעכברים ועכברושים.
  3. יש לשמור את האוכל של התוכים בכלים אטומים לאוויר ובמידת האפשר חסיני כרסום ולוודא שהם לא נפרצו ואין שאריות מזון לידם.
  4. במידה ויש גינה גדולה כדאי להפוך את האדמה עם אגריה (מתחחת) כדי למנוע הסתתרות של עכברים ועכברושים באדמה ולהקפיד על סילוק פירות שנשרו.
  5. שימוש ברשת הכי צפופה שאפשר וסתימת כל החריצים האפשריים תקטין את היכולת שלהם להיכנס לבית הגידול אולם לא יעצור אותם לחלוטין, זאת כי עכברים ועכברושים צריכים פתח בגודל הראש שלהם בלבד בכדי להיכנס לכלוב.

 איתור
לפעמים אפשר לאתר את מקומות המסתור והקינון של העכברים והעכברושים בקלות יחסית וכך להרוס אותם ולהרחיק אותם מהסביבה. אולם הדרך היעילה ביותר היא שימוש בתאורת אולטרה סגול ניידת (black light) עכברים ועכברושים כמו חיות ליליות אחרות משתינים על רגליהם בכדי לסמן לעצמם נתיבים. השתן הזה נספג בכל מקום שבו הם הולכים ומידי פעם הם עוצרים כדי לרענן את הסימון וכך מסמנים לעצמם שבילי ריח שאותם יוכלו למצוא בקלות בחושך. אולם הסימון שלהם עוזר לנו לאתר אותם זאת בשל העובדה שהשתן שלהם מחזיר אור אולטרה סגול (כך בזים מאתרים נברנים ועכברים בשדה הם יכולים לראות אור אולטרא סגול). לוקחים את פנס האולטרא סגול הנייד ובחושך מחפשים את השבילים העיקריים שבהם הם עוברים ואת המחילות והקנים שלהם ומסמנים אותם בסימון ברור לעין. הסימון הזה יעזור לנו למקם מלכודות או חומרי הרחקה ביעילות גדולה ולהרוס את המחילות והקנים שלהם וכך להקטין את האוכלוסייה.

השמדה
הדרך היעילה המהירה וההומנית ביותר להשמיד את הנגע הזה היא להשתמש במלכודות קפיץ ולאחר שגילינו את השבילים, המחילות והקנים שלהן נוכל למקם אותם ביעילות רבה.
מלכודות דבק או מלכודות "הומניות" שלא הורגות מיידית את העכבר או העכברוש יאלצו אתכם להרוג אותם בצורה איטית ואכזרית יותר ולכן אינן יעילות ואינן מומלצות.
ישנם סוגים שונים של מלכודות קפיץ חלקם בעלי עיצובים מתקדמים ויכולים להפיץ ריח מפתה וחלקן פשוטות וזולות אולם כולן עושות את העבודה באותה רמה של יעילות. הסיבה שאני ממליץ על מלכודות קפיץ היא שהן הכי זולות והורגות מיידית את העכבר או העכברוש ולא נותנות לו לסבול או להשמיע רעשים שיפחידו עכברים או עכברושים נוספים מהמלכודות.
ישנם סוגים שונים של פתיונות אולם שלוש הפתיונות הכי טובים הם נקניק תה מעושן (מהסוג הפשוט והריחני), שמן של שימורי טונה ודגים וחמאת בוטנים.
היעילות שלהם מאוד גבוהה כי לשלושתם יש ריח חזק שלא מתנדף בקלות ושניהם מושכים עכברים ועכברושים בצורה יעילה. בניגוד לגבינה או לחם הם לא מתפרקים. אני אישית מעדיף שימוש משולב של שלושתם בכדי למקסם את האפקט את הנקניק או - חמאת הבוטנים, לשים במרכז המלכודת ועליו לשים כמה טיפות של שמן שימורי טונה.
רצוי לגוון את הפיתיונות ולא להשתמש באותו מתכון יותר מאשר שבוע ימים (מכרסמים לומדים לקשר בין הפיתיונות לבין המלכודות והמוות).
יש למקם את המלכודות בפתחי המחילות או הקנים ובמרכז השבילים העמוסים ביותר בעכברים ובעכברושים בכדי למקסם את היעילות ולהגדיל את הסיכוי שילכדו עכבר.
לאחר שהעכבר נלכד במלכודת ומת יש לרסס את האיזור בקוטל חרקים כמו K-300 או קוטל חרקים אחר (אפשר להשתמש באורנג' גארד שהוא אינו רעיל לבני אדם וחיות). לאחר הריסוס של העכבר או העכברוש ושל המלכודת יש להוציא את העכבר מהמלכודת לארוז בשקית ולזרוק לפח (לא לגעת בעכבר בידיים ולהשתמש בכפפות חד פעמיות).
יש לשטוף את המלכודת ביסודיות בסבון או כלור ולייבש היטב עד שיתנדף הריח לגמרי בכדי שלא יפריע ללכוד עכברים או עכברושים נוספים. הסיבה שמרססים את העכבר או העכברוש שנלכדו ומתו היא בכדי לוודא שהפרעושים או הקרציות שהוא נשא עליו מתו ולא יקפצו עליכם כי הם עלולים להעביר מחלות.
בנוסף יש לרסס את המחילות והקנים שלהם טוב טוב בקוטלי חרקים או בחומרים נגד פרעושים וקרציות ולאחר מכן להרוס או לחסום אותi.

תמונות של מלכודות קפיץ
 jpgjpg

הרחקה
לאחר שהאוכלוסיית העכברים והעכברושים דוללה באופן משמעותי ומנענו ממנה משאבים יש דרכים שונות להרחיק מזיקים מהגעה לבית הגידול בשנית:

  1. במידה ואין חיות מחמד ממשפחת היונקים כמו כלבים, חתולים, ארנבונים וכו' אפשר להשתמש בתרסיס גז מדמיע על בסיס פלפל חריף כדי להרחיק אותם.
    החומר הפעיל בפלפל חריף נקרא קפסיאצין והוא עובד על קולטני כאב ביונקים בלבד ולא משפיע על ציפורים כי הן מפיצות הזרעים העיקריות של הפלפל החריף בטבע.
    את החומר יש לרסס קרוב ככל האפשר לאדמה וכל מטר או צעד בערך יש לרסס נקודה קטנה יש להיזהר ולא לעשות זאת במקומות סגורים ולא מאווררים היטב.
    יש להיזהר ולרסס כאשר אין רוח או ילדים קטנים בסביבה ובמידת האפשר להשתמש במשקפי מגן ומסנן אבק על הפנים.
    הסוג המומלץ לשימוש הוא הסוג שמרסס קצף פלפל חריף וכך הריסוס נשאר זמן רב במקום ולא מתייבש ועף עם הרוח.
    יש לזכור שגשם ישטוף את הריסוס ולאחר גשם יש לרסס שוב.
    תמונה של תרסיס גז מדמיע על בסיס פלפל חריף
    jpg
  2. במידה ואתם מכירים מגדל של עכברושים כחיות מחמד או להאכלה לנחשים תוכלו לבקש ממנו שיביא לכם נסורת משומשת עם שתן של עכברושים (עדיף זכרים). את הנסורת תוכלו לפזר באזור הכלוב או לחלופין (וזה עדיף) לשים בשקיות בד קטנות ודקות ולמקם בסביבת הכלוב ומידי פעם לרענן אותו ולשנות מיקום.
    השתן של עכברושים יעיל לעכברושים ולעכברים כי הוא מרחיק עכברים ומונע ריבוי של עכברושים ואפילו יגרום להפלה או ספיגת העובר ברחם של נקבת עכברוש בהריון.
    השתן של העכברושים מרחיק עכברים כי בטבע עכברושים צדים ואוכלים מידי פעם עכברים ופולשים להם לקינים וטורפים את גוריהם וכאשר הם מריחים ריכוז גבוה של שתן הם יעדיפו להתרחק מהאזור.
    בנוסף הפרומונים שבשתן מהווים אינדיקטור חשוב לגודל מושבת העכברושים ומונעים מהעכברושים להתרבות יותר מיד ומהמושבות לקרוס בשל צפיפות.
    כאשר נקבת עכברוש מריחה ריח של שתן של עכברוש זר היא מבינה שהמושבה גדלה יותר מידי ואיבדה את ההיררכייה שלה ולכן לא תכנס לייחום ואם היא הרה היא תפיל את העוברים או תספוג אותם.
  3. שימוש במכשירים להרחקת מזיקים ישנם מכשירים שונים שעובדים על תדרי קול מאוד גבוהים ואמורים להפריע לעכברים ולעכברושים (שמתקשרים בתדרים גבוהים מאוד) ולהרחיק אותם.
    אין לי ניסיון עם המכשירים הללו אולם במידה והחלטתם להשתמש במכשיר כזה כדאי לוודא שהרעש שהוא משמיע לא מפריע לתוכים ושהוא לא מלחיץ אותם. 

קרדיט עבור התמונות:

 

תגובות

התמונה של sarit

ארז, מאמר מקיף, מועיל וממצא. כל הכבוד לך.

ארז, מאמר מקיף, מועיל וממצא. כל הכבוד לך.

התמונה של נחום

ארז אחלה של מאמר

 

אחלה של מאמר ללא ספק למדתי ממנו ואני בטוח שגם אחרים-יישר כוח

 

קוניור שמש - נחום

התמונה של casper

מאמר חשוב

מאמר חשוב ומועיל!

התמונה של jhony_bravo

תודה על המחמאות

תודה על המחמאות אם למישהו יש רעיונות נוספים הוא מוזמן להוסיף אותם

 

 

 

תוכים מגדלים באהבה או לא מגדלים כלל

אין שכל אין דאגות רק הגוף צועק והחברה סובלת

התמונה של casper

למי שלא מעוניין

למי שלא מעוניין להרוג את העכברים ישנן מלכודות שלוכדות אותם מבלי לעשות זאת, לדוגמה: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/1/19/20070104212455!2005_mousetrap_cage_1.jpg

אבל, יש הגורסים ששיחרורם בסביבה מרוחקת ובלתי מוכרת עלול להוביל למוות גם כן.

המלכודת הקטלנית שנחשבת ל"מוסרית" ביותר, מפני שככל הנראה היא ממיתה תוך כדי גרימת סבל מינ', היא מלכודת גז (נראית דומה מאוד למלכודת הקפיץ בתמונה השנייה). 

התמונה של נתנאל112233

אפשר פשוט לרסס

אפשר פשוט לרסס שתן מרוכז של טורפי עכברים והם יברחו לא?

ציקו

התמונה של jhony_bravo

השאלה הגדולה

השאלה הגדולה היא מהיכן תביא שתן מרוכז והאם העכברים מגיבים לכך בצורה שתרצה?

 

 

 

תוכים מגדלים באהבה או לא מגדלים כלל

אין שכל אין דאגות רק הגוף צועק והחברה סובלת

התמונה של אושר1-נחסם

וואו ארז שחקת אותה

וואו ארז שחקת אותה נתת לי רעיון להביא נסורת עם ריח של חולדות

אני אקפוץ לכפר הנוער בו עבדתי הם מגדלים חולדות בכל מיני צבעים

הגודל שלהם כמו מפלצת הרעיון של השתן מדהים

 

 

התמונה של תמר ענטר-חסומה

אחלה מאמר ארז

חשוב מאוד מקיף וממצה .

NA NACH NACHMA NACHMAN MEOMAN

התמונה של jhony_bravo

אושר קח בחשבון

אושר קח בחשבון שהשתן לא ירחיק את החולדות אלא רק ישלוט באוכלוסייה שלהם 

 

 

 

תוכים מגדלים באהבה או לא מגדלים כלל

אין שכל אין דאגות רק הגוף צועק והחברה סובלת

התמונה של דוגרת

אפשר גם

לגדל זוג פניניות (פרעוניות) בחצר, הן מחסות כל דבר זז ומונעות גם עקרבים ומזיקים בחצר (למי שהגידול הוא בחצר)