כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

הכירו את השלווים!/אביקם (zimiavikam)

 הכירו את השלווים!/אביקם (zimiavikam)

 

כאן אסקור את הנקודות המרכזיות בגידול שלווים מובן שכל זה על קצה המזלג על עופות נהדרים אלו!
מזל טוב! בחרתם להוסיף לווילר או לנוי שלווים? בחירה מצויינת!

ראשית אציג לכם את היתרונות בגידול שלווים, לאחר מכן אספר על תזונתם רבייתם  ולבסוף הדגשים.

בווילר - שלווים יהוו בעל-חיים מצוין לגידול בווילר, מדוע אתם שואלים? הסיבות הן:

  1. לגיוון מינים, בווילר במידה ואתם מעוניינים בכמה מינים למראה מרשים יותר בווילר הם יהיו מצוינים, רוב הסוגים אינם מפריעים למיני תוכים אחרים להתרבות ולגידולם ויהוו שילוב הרבה יותר טוב משאר בע"ח. (כמו מכרסמים ועופות גדולים).
    כמובן שהם גם מומלצים לווילר סתם לנוי ישנם סוגים יפיפיים שיוסיפו המון למראה הווילר.
  2. ניקיון וסניטציה - שלווים יהוו מנקים מצוינים לקרקעית הווילר הם ילקטו את כל גרגרי המזון שהתוכים מעיפים מהכלים (גם את הקליפות הם יאכלו כמובן), ובמידה ויצטברו חרקים או בעקבות האוכל יגיעו נמלים שלעיתים גם נכנסות לקנים והורגות גוזלים! הם יאכלו אותם וידאגו לשמור את הווילר נקי מחרקים שעלולים לגרום לנזקים כבדים בתוכים.
    אמליץ על הזנים היפניים והסיניים לניקיון הווילר, זנים אלו התזונה לא כל כך קריטית בשבילם. ישנה דעה שברגע ששלווים משמשים כעוזרי ניקיון בווילר צריך להפסיק לתת להם מזון ורק שילקטו את הזרעונים של הציפורים, אין זה נכון ואפרט בחלק של התזונה על התזונה בווילר.

jpg

בבית ובכלובים - בשונה מרוב העופות והתוכים שלא יתאימו לחיות בבית, רובם בגלל גודל הכלוב, בגלל שרוב העופות והתוכים מזהמים מאוד את כלובם וסביבתו, וחלקם פשוט השכנים לא אוהבים רעש. כאן נכנסים השלווים לתמונה, ניתן לגדלם באקווריום/טרריום של זוחלים שאליו ניתן להוסיף צמחים, אבנים, וחתיכות גזעים למראה מרשים יותר. כאשר הם חיים בתוך אקווריום סביבת הכלוב נשארת נקייה וללא ריחות זה מאוד דקורטיבי ונאה מאוד לצפייה, השלווים גם כמעט ולא משמיעים רעש חוץ מקריאות מידי פעם שבחלק מהסוגים מאוד נעימות לאוזן ומרגיעות. למשל של שליו הבובוואייט, כמובן שישנם סוגים שפחות יהיה מומלץ לגדלם בבית מכיוון שהם מתנהגים בהיפראקטיביות רבה וקופצים ומעופפים הרבה, אך כמובן שגם סוגים אלו ללא בעייה ניתן לגדל בבית.

jpg

שלווים סינים/יפנים - נחמד מאוד לגדל גם בכלובי רבייה ללא תוספות מיוחדות, ולעבוד על הגנטיקה שלהם (מכיוון שזמן ההדגרה קצר וההגעה לבגרות מינית מהירה) ניתן להגיע למופעים מדהימים.
בעניין הגנטי, קל יותר לעבוד עם השלווים הסינים מכיוון ששם ישנם מופעים רבים.

 jpg

כאן רשמתי את מעט הסיבות מדוע לגדל שלווים, כעת אעבור לתזונתם שחשובה מאוד!

 תזונה
כמו כל התוכים בני האדם ובכלל כל בע"ח, גם השלווים זקוקים לתזונה מגוונת על מנת, שמערכות הגוף שלהם יתפתחו כהלכה, שהם יאריכו ימים, שמופעם ומראם ייראה שופע ומרשים.
אתחיל בתזונה של האפרוחים, כאשר אפרוחי שלווים בוקעים הם זקוקים לאחוז גבוהה של חלבון במזון מעל ל-25% במידה והם לא יקבלו זאת מערכותיהם לא יתפתחו היטב ורבייתם תהיה דלה (אם בכלל).
בשני הסוגים סיני ויפני (שהם הפשוטים ביותר) - מכיוון שסוגים אלו די עמידים הייתי קונה להם מזון ממכון תערובת, למשל במכון תערובת של כפר ויתקין מוכר לשני הסוגים הללו תערובת מצויינת בעלת 28% חלבון. כמובן שהייתי הרבה יותר ממליץ ושמח אם היו דואגים להביא להם מזון יעודי לעופות נוי (היחידי בארץ שידוע לי שמוכר אותו הוא ארנון ממושב גנות) מחירו אומנם יקר אך כאשר תראו את העופות בבגרותם תבינו שלא הפסדתם שקל והשקעתם בהם את הטוב ביותר, הם יידעו לגמול לכם ברוחב לב. מובן שבימים הראשונים גם מומלץ להוסיף ביצה קשה מגורדת עם קליפתה, חסה ומלפפון קצוצים היטב, ואפילו גזר לחיזוק צבע הניצוי בעתיד. מומלץ גם להוסיף להם פעמיים בשבוע וויטמינים למי השתייה.
קשה לספק להם את כל התזונה שלה הם זקוקים לכן וויטמינים במים ידאגו שלא ייחסר כלום.

לסוגים היותר יקרים מיפני סיני-רק מזון יעודי לעופות נוי (אחרת כנראה ולא תראו מהם ריבוי), אפילו הייתי ממליץ להוסיף את המזון ביצים הייעודי לעופות נוי, במקום ביצה קשה מגורדת. כל השאר אותו דבר. (גם מצוין באתר של חוות בלפונטה, איזה מזון צריך לתת בכל גיל לשלווים עד לרבייה).

עד כאן תזונתם בתור אפרוחים, בתור בוגרים (ליפני ולסיני) הייתי ממליץ על תערובת כופתיות למטילות + מזון משלים ליונים. ברוב מכוני התערובת איכות התערובות משתנות; בוויתקין מצאתי שתערובת הכופתיות די עשירה בחלבון, ובאיכות סבירה (והכופתיות די קטנות ומתאימות לשלווים). אך אם יש לכם האפשרות לקנות מארנון מזון מס' 4 לרבייה לשלווים ופסיונים מה טוב! מומלץ גם להוסיף להם למי השתייה פעם-פעמיים בשבוע וויטמינים. ירק מומלץ בכל יום, אם יש לכם רימות/זחלים של חיפושית הקמח תגישו לשליו זחל או רימה אחת, 3-4 ביום וביצה קשה (מרוסקת/מגורדת) 2-3 בשבוע.

לסוגים היקרים יותר מיפני סיני מומלץ רק מזון ייעודי לשלווים/פסיונים (הרבייה תיהיה הרבה יותר מוצלחת) הם אוהבים מאוד גם תערובת יונים/משלים ליונים וכל השאר כמו היפנים והסינים. בנוסף מכיוון שעופות אלו מטילים המון (גם היפני והסיני) מומלץ להוסיף להם סידן למזון (גם קליפות ביצה קשה לאחר הרתחה או סידנית או עצם דיונון מגורדת..)

רבייה
למי שאין ניסיון יתקשה להבחין בין הזוויגים.
הזכר מהודר יותר מן הנקבה.
בעונת הרבייה הזכר קורא קריאות מיוחדית שמיועדות למשוך את הנקבה.
הזכר תוחם את הטריטוריה שלו ונלחם עליה בנקירות מקור ושורט בעזרת הטופרים.
בעונת הקינון, הנקבה חופרת גומה קטנה בסבך הצומח ומרפדת אותה בעשב וקש.
היא מטילה ביצה חלקה ומבריקה מדי יום.
לאחר גמר הטלת התטולה היא מתחילה לדגור במשך 17-19 ימים.
הזכר נשאר קרוב לקן כדי להגן עליו.
כל האפרוחים בוקעים יחד ובימים הראשונים, הנקבה שומרת עליהם ומחממת אותם בלילות.
כשהם מגיעים לגיל של 12-14 יום, האפרוחים כבר מסוגלים לעוף, אבל בכושר לקוי.
מספר ימים לאחר מכן, הם כבר מסוגלים לעוף במלוא כושרם, אבל נשארים עם האם עד שהם בני 30-50 יום.
לא תחלוף שנה תמימה והאפרוחים האלה כבר יגיעו לבגרות מינית.
מזל טוב! השלווים שלכם הגיעו לגיל הרבייה? הסינים והיפנים מתחילים להתרבות כבר מגיל מוקדם מאוד, בתנאים טובים שלווים סינים ויפנים יטילו כמעט כל השנה. אך במידה ואין תוספות אור הרבייה בדרך כלל מתחילה בסוף החורף עד תחילת הסתיו. במידה ואתם מעוניינים שהשלווים ידגרו מוטב שתקנו סינים (היפנים די עצלנים בדגירה אך ראיתי גם מקרים של אלו דוגרים) מכיוון שלכל אחת משלוש נקבות בערך יש נטייה לדגור. ימי דגירה של שליו סיני הם כ-16 ימים ושל שליו יפני כ-18 ימים. במידה ולאם בקעו אפרוחים מוטב להעביר אותם לכלי סגור אם מנורה ביחד אם האם. מכיוון שבדרך כלל לאחר שהאפרוחים בוקעים האם לא דואגת לחמם אותם והם קופאים למוות. בימים הראשונים לחייהם תקפידו על כלים נמוכים (אפילו פקקים או מבחנות שתייה של תוכים) על מנת למנוע טביעה בכלי המים. חשוב לדעת, במידה ואתם מגדלים כמה שלווים יחדיו בכלוב זמן רב אין להכניס שלווים חדשים! הם יותקפו באגרסיביות לעיתים עד מוות, מה שצריך לעשות הוא להעביר את כולם לכלוב חדש שונה מקודמו (ושלא יזכיר אותו גם), ולאחר מכן להחזירם לכלוב הרצוי.

מומלץ לגדל את הסוגים השונים כך:

  • יפנים: זכר וכמה שיותר נקבות 3+ או שהן יסבלו מאוד.
  • סינים: ניתן גם בזוגות או זכר ו-2-3 נקבות.
  • בובוואייטים: בלהקות קטנות או בזוגות.
  • קליפורנים: בזוגות או בטריו (זכר+2 נקבות).
  • גמבלים: כמו הקליפורנים.
  • בלו סקלד: (יש לי ידע מועט בלבד בשליו זה ואני לא בטוח בכך שדברי נכונים, אך כך ראיתי שמגדלים אותם) זוגות או להקה (בכלוב גדול מאוד!) של מספר שווה של זכרים ונקבות או מספר רב יותר של נקבות.

 jpg

הדגשים
ביצי שליו נחשבות כיום גם כמעדן וגם כביצים בריאות מאוד, ביצי השליו עשירות בוויטמינים ובחומצות אומגה 3 בשונה מביצים אחרות! (לדוגמה של תרנגולות). אך ליתרונות אלו גם חסרונות, הן עשירות בשומן רווי דבר שעלול להוביל לעלייה ברמת הכולסטרול בגוף. ביצי השליו נחשבות כמעדן בעולם טעמן מיוחד יותר וחזק (אין לי ניסיון בכך אני אינני אוכל את הביצים של שלווי). כמו שלנו הביצים בריאות במידה ואתם מגדלים תוכים בכלובים גדולים שמרחב התעופה גדול, אז יהיה מצויין לתת לתוכים ביצת שליו קשה במקום 1/3 ביצת תרנגולת, בתאבון ובהצלחה לכולם בגידול!

 

jpg
jpg 
jpg
שליו קליפורני
jpgjpg
בובואייט צפוני ישנם סוגים רבים של בובואייטים.
jpg
jpg
שליו הרים (ככל הידוע לי אין בארץ)
jpg
jpg
בלוסקלד תופסים תאוצה בארץ
jpg
שליו המארנס (גם ככל הידוע לי אין בארץ)
jpg


את כל המאמר כתבתי מהידע שלי, ואבקש לא להעתיקו ללא אישור, חוץ מהחלק האחרון של הדגשים שהקרדיט שלו מגיע ל: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3467415,00.html

תגובות

התמונה של shaye65

מאמר מדהים

מאמר מדהים !!!

תודה לימדת אותי המון אני חושב שאגדל זוג שלווים יפניים ....בעיקר בגלל הניקיון 

. --------------------------------------------------------------------------------------- בית הגידול שלי כולל עדכונים לגבי הקינון של הפסיפיק שלי h$ttp

התמונה של jhony_bravo

אביקם המאמר

אביקם המאמר מדהים ולמדתי ממנו המון

 

 

 

אין שכל אין דאגות רק הגוף צועק והחברה סובלת

תוכים מגדלים באהבה או לא מגדלים כלל

התמונה של zimiavikam

שי תודה רבה רבה!שמחת אותי בהחלט

ארז כמו שרשמתי לך בפורום גם תודה רבה רבה!

אגב שי אם תרצה,בזוגות עדיף לגדל סינים שגם יותר יפים מהיפנים.אשמח לתת לך זוג צעירים מאצלי (במתנה כמובן).

התמונה של shaye65

איפה אתה

איפה אתה נמצא(מקום מגורך. --------------------------------------------------------------------------------------- בית הגידול שלי כולל עדכונים לגבי הקינון של הפסיפיק שלי

התמונה של צבי דגן

המקום הזה מיועד רק לתגובות שמתיחסות למאמר

אביקם ושי, אנא מכם, שיחות מהסוג הזה תנהלו בפורם.
המקום הזה מיועד רק לתגובות עניניות שמתיחסות למאמר עצמו.

התמונה של taltalx2

יש בישראל חלק

יש בישראל חלק מהשלווים שבמאמר המוצעים למכירה?

שלווים כמו ההרים,הקליפורני או הכוכואייט צפוני?

התמונה של zimiavikam

שליו הרים ידוע

שליו הרים ידוע לי רק על מגדל אחד (מעולה יש לציין) שגידל ולא נחל הצלחה.
בובוואייט צפוני יש ואני מכיר מגדל שמוכר.
לי יש מקסיקן ספקלד שגם הם בובוואייטים שלטעמי יפים הרבה יותר מהצפוניים  ונראה שבקרוב יטילו!גם קליפורנים יש ובהמשך הזמן אני משער שגם יוצאו פריטים מהעונה למכירה או שכבר עכשיו ישנם מגדלים שהחלו במכירות.
אני מצרף תמונה של מקסיקן ספקלד (אגב שי אני גר בבית יצחק).

(התמונה די גרועה)
jpg

תמונה מעט יותר טובה של פריטים צעירים
 מקסיקן ספקלד.jpg
 מקסיקן ספקלד1.jpg

התמונה של zimiavikam

חבר'ה אני רוצה להודיע

כי אני יודע על מגדל שיש לו כעת אפרוחי שליו הרים!
נאחל לו בהצלחה בגידולם ושנראה את צאצאיהם בקרוב.
אני מקווה שלאט לאט את כל מחלקת השלווים יהיה ניתן למצוא בארץ ונראה שגידול השלווים תופס הרבה תאוצה עד לפני כמה שנים בקושי היו סוגי שלווים ממה שיש עכשיו.

התמונה של ענת_פ

מאמר על גידול שלווים

הבמסגרת קורס בטיפול בעלי חיים אני עורכת עבודה על גידול שלווים, יש לי שניים בגן, ורציתי לדעת, האם אפשר להשתמש במאמר על גידול השלווים, כמובן תוך ציון מקור המאמר וכותב המאמר. חוץ מספרים שבהם מתוארים חייהם של שלווים בטבע, לא מצאתי הרבה חומר על הגידול שלהם בשבייה. וכשקראתי את המאמר שלך,הוא ענה לי על הרבה שאלות.

תודה

התמונה של zimiavikam

מצטער שרק כעת אני עונה

בשמחה אפשר להשתמש בו

התמונה של אדיר_10-חסום

אביקם מאמר

אביקם מאמר מדהים למדתי המון על שלווים

אולי אני יגדל גם כמה יפנים או סינים כמו שי בגלל הניקיון

אגב אביקם אשמח אם תוכל לענות על השאלות ששלחתי לך מייל לגבי השלווים

התמונה של נחום

מאמר מעולה

 מאמר קצר ומעולה למדתי הרבה ממנו-תודה

קוניור שמש - נחום

התמונה של kingar

שאלה על שלווים | כלוב

האם אפשר לגדל שלווים בכלוב של ארנבים ואם כן אז באיזה גודל ובאיזה מצע.

תודה מראש.

התמונה של lmrsh3

ביצי שלוים

אם אני רוצה להביא שלוים לצורך ביצים לאכילה,
צריך שיהיה זכר? גם בתרנגולות זה ככה?

תמיד חשבתי שיוצאות בייצים לא מופרות רק ביגלל שאין זכר.