כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

אילוף להשמעת קולות, שריקות ודיבור


אילוף להשמעת קולות, שריקות ודיבור

טיפים מוקדמים נחוצים:
- בדומה לאילוף לתרגילים תנועתיים שונים, התוכי צריך להיות במצב של רגיעה, להרגיש בטוח ושמח, בריא ומוגן.
- חזרות מרובות על ההוראה/הפקודה, בטון ובקצב אחיד, מבטיחה הצלחה טובה ומהירה יותר.
- דבר אל התוכי שלך כמו שאתה מדבר אל ילד כבן שלוש, השתמש במילים ומשפטים פשוטים ככל האפשר.
- רצוי שהמילים תהיינה קצרות, בעלות הברה אחת או שתיים.
- בדומה לתינוקות, גם התוכי יתחיל למלמל ולשבש את המילים, בתחילה לא תבין כלום אבל זה הסימן המובהק לקליטה ולהתקדמות שלכם בדיבר ו/או בהשמעת הקולות האחרים.
- זהו הזמן המתאים ביותר לעודד את התוכי ע"י תשומת לב רבה יותר והענקת "פרסים" על כל פעולה רצוייה, אט אט תיכווח שהמילמולים נעשים ברורים יותר ודומים יותר למקור.
- המצב האידיאלי להתחיל ללמד את התוכי לדבר הוא בצעירותו, בטבע ילמדו הציפורים הצעירות לחפש מזון, לתקשר עם חברי להקה ולהימלט מטורפים. כך נצמד לתהליך שקיים ממילא בטבע - זהו פרק הזמן שהציפור נמצאת בשיא כושר הלמידה.
- למרות מה שנאמר לעיל, בדומה לבני-האדם, תוכים מסוגלים ללמוד המשך כל חייהם. לכן ואף פעם לא מאוחר מדי להתחיל ללמד.
- ללמוד לדבר הנו תמריץ מעולה ולא אחת קורה שכאשר תוכי נמצא לבדו הוא משמיע קולות כדי למבדר את עצמו ונדמה כאילו שהוא מתרגל מילים חדשות שלמד.
- רצוי שלא ללמד את התוכי לשרוק לפני שלמד לדבר.

איך עושים זאת? כיצד מלמדים את תוכי לדבר?
ראוי לציין כי אין רק דרך אחת להשגת המטרה,
רבות הן הגישות והאמצעים ללמד את התוכי לדבר, חלקם משובחים יותר וחלקם - פחות וקיימים מצבים שהלמידה היא ספונטנית מתרחשת גם ללא כוונת הבעלים.
למעשה אין הבדל גדול בין למידת קולות לבין - תנועות, העקרון די דומה: חזרות רבות על המילה תוך כדי הענקת עידוד וחיזוקים חיוביים - פרס על כל הצלחה.

בהישמע הקול הראשון שנשמה דומה ולו רק במעט מזה שהתכוונת אליו, תבגין את שביעות רצונך ממנו (ע"י מילות שבח ועידוד) ותגמל אותו במעדן שאהוב עליו ומייד אמור את המילה בהיגוי הנכון.
בנוסף לאימונים היעודיים, דבר עם התוכי והשמע לו את המילה החדשה בכל הזדמנות ובמשך כל היום.
כאשר התוכי אומר מילה, הניחו כי הוא יודע מה משמעותה והגיבו בהתאם. כך תראו לו את הכוח שיש לו להשפיע על סביבתו באמצעות המילים. לדוגמא: התוכי אומר: "בוא" אז גשו אליו, "גרעין" תנו לו גרעין וכדומה.

השיטות: 

  1. האם להשתמש ברדיו? ישנם טוענים שרדיו יכול ללמד את תוכי לדבר ולעיתים אף להיות תחליף לחברה בזמן שהתוכי לבד. דעתי קצת שונה, חשבו בעצמכם האם ניתן ללמד תינוק לדבר ע"י רדיו? או האם התינוק לא יחוש לבד כשהרדיו דולק?
  2. האם להשתמש טלויזיה שמלווה את הקולות בתמונות? הטלויזיה עשוייה לתרום לשעשוע ועניין אך לא ללימוד ממשי, אפילו תוכנית שמיועדות לגיל הרך לא יתרמו דבר לתוכי. התוכי זקוק לאינטראקציה ולפעולת גומלין בינו לבין בעליו.
  3. השמעת מוזיקה ממכשירם עשוייה לעודד את התוכי שלנו ללמוד דברים חדשים ובעיקר ילמדו לרקוד. ישנם אנשים שמקליטים עצמם מדברים ואז משמיעים זאת לתוכי. יש לזכור שהתוכי משתעמם בקלות והוא זקוק לגמול על הצלחה. והיה ובכל זאת החלטתם לעשות זאת אפשר להשמיע הקלטות קצרות שימו לב שלא תקליטו מילה שחוזרת על עצמה כמו "שלום" "שלום" "שלום" "שלום", אלא הקליטו דו שיח כגון: "שלום גדי" מה שלומך היום? "שלום לכולם" ווריאציות שונות של מישפטים בטון קבוע, בהקשר שונה עם אותם מילים מתבקשות.
  4. שיעורי דיבור יעודיים - חשוב מאוד להרבות לדבר אל התוכי. ככל שנדבר איתו יותר, כך הוא ילמד מהר יותר. בתחילה מומלץ ללמד מילים קצרות בעלות הברה אחת, לדוגמא: "בא", "ביי", "רד" "תן" וכדומה. תגלו שהיכולת ללמוד מילים חדשות תשתפר עם הזמן במידה ניכרת.
  5. משך שיעור שיהיה 10 עד 15 דקות ויערך באזור שקט בבית שבו לא יהיו גורמים שיוציאו את התוכי מריכוז ויסיחו את דעתו מהלמידה.
  6. הזמן הטוב ביותר לקיים שיעורים אלה הוא מוקדם בבוקר או בערב. כדי לעודד את התוכי להמשיך בלמידה לאהוב אותה ושהמפגשים יהיו מהנים, יש לגמול לו על הצלחותיו במילות חיבה, ליטופים, הבעת התרגשות ופרס. סיימו תמיד את האימון בהצלחה של התוכי כדי שיצפה לאימון הבא.
  7. והחשוב מכל הוא, אהבה למכביר וסבלנות רבה. זיכרו התוכי רוצה ללמוד במיוחד כשאתם מקדישים תשומת לב!

 


 

תגובות

התמונה של צבי דגן

אתם מוזמנים לשאול, שאלות בפורום

כאן: פורומים

ארה