כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

זיהוי עופות הבר

 

    זהוי ציפורים
כללי הזהוי של ציפורים הם מעטים ופשוטים.

  • כלל ראשון - סבלנות והתאפקות: אינך יכול לצפות, בעיקר אם עודך טירון בשטת זה, שתוכל לזהות כל ציפור מיד עם ראותך אותה פעם ראשונה. תחילה אתה חייב לראות את הציפור ראייה טובה למדי, ואילו הציפור עסוקה בשלה ואינה שמה לב כלל,  או לעיתים שמה לב יותר מדי, לאדם העוקב אחריה ושוקל אם לפניו סבכי הקוצים או סבכי החורש.
  • כלל שני - שמירה על שקט: ציפורים רבות לא תראה ולא תשמע בכלל אם תחצה את השיחים ברעשנות או שתשוחח עם ידידך. עם זאת,
    אם יש בין ידידיך אחד שהוא בקי בהתנהגות ציפורים, הרי שהוא עשוי להגיש לך עזרה, שכן יכול הוא להעלותך על הדרך הנכונה. אפשרות אחרת היא להצטרף לקבוצה, המארגנת הסתכלויות שדה למתחילים.בישראל אפשר להיעזר ב"חברה להגנת הטבע". המתכון המלא להצלחה בזהוי ציפורים הוא, איפוא : סבלנות והתאפקות, שקט, עין חדה למדי, אוזן קשובה וספר הדרכה משובח.

למרות שיש ציפורים שניתן להתקרב אליהן במידה מספקת כדי להסתכל בהן מקרוב, בכל-זאת חייב כל מי שרוצה לערוך תצפיות של ממש במינים רבים של ציפורים, להצטייד במשקפת מתאימה. ההגדלות היעילות ביותר הן של פי 7 (7X) ופי 8 (8X).
התכונה הקובעת ביותר של המשקפת היא מידת-האור הנאספת על ידה, דבר הנקבע על ידי קוטר העדשה של האוביקטיב. המספר המציין קוטר זה חרוט בדרך כלל על המשקפת אחרי מספר ההגדלה, כגון 7X40 או 8X50.
המספר הקובע את טיב המשקפת נוצר על ידי חלוקת קוטר העדשה במספר ההגדלה של המושקפת. כגון : 6=40:7 כל תוצאת חישוב כזה בין 4 ל-7 עשויה לספק את הצורך.
בטרם ניגש לזהוי עצמו, מן הראוי שנזכיר לעצמנו את שמות חלקי גופו של העוף בעזרת התמונות שלפנינו. כך תוכל גם לרשום לעצמך את אשר
ראית בתצפית, כדי לבדוק את הזהוי שלך לאחר מכן, אם אינך בטוה בו.




    כמו כן תוכל להיעזר בהם ב- 11 כללי ההסתכלות הבאים, שיש לנהוג על פיהם כדי לזהות ציפור חדשה או מוטלת נספק:

  1. הגודל, בהשוואה למספר עופות שכיחים ביותר, והצורה הכללית.
    בין עופות היבשה, למשל, מייצגים הפשוש, דרור הבית, הבולבול, הקיווית, העורב האפור והעקב - ששה גדלים שונים, ולהם ניתן להשוות גודל של כל עוף שהוא.

    פשוש

    דרור הבית
     

    בולבול
     

     קיווית

     עורב אפור

    עקב
     

    בין עופות המים עשויים לשמש להשוואה הסופית, הברכיה, השקנאי.

     סופית

    ברכיה 

    שקנאי
     

  2. הצבע הכללי של גוף העוף למעלה ולמטה. כך, למשל, ציפור בגודל של בולבול שצבעה שחור ומקורה כתום, ודאי שהיא שחרור.
  3. סימנים או כתמים בולטים במיוחד - מה צבעם ומקומם בגוף הציפור. עוף שהוא קטן מן העורב האפור, וכולו שחור פרט לכתם אפור בעורפו - הוא ללא ספק קאק.
  4. גודלם וצורתם של המקור, הרגלים, הכנפים, הזנב, הצואר. עוף שחור שמקורו ורגליו ארוכים ודאי שהוא תמירון, עוף חום ארך-רגלים,
    שמקורו ארוך ומתעקם כלפי מטה, הוא בלא ספק מן הסוג חרמשון. ועדיין יש לקבוע את מינו : גדול, דק-מקור או קטן.
  5. צבעם של המקור, הרגלים, אצבעות הרגלים, העינים. לחופמי הצווארון וחופמי הגדות, למשל, רגלים צהובות, ואילו לחוסמי האלכסנדרי רגלים אפורות שחורות.
  6. צורת המעוף וההילוך. המעוף יכול להיות גלי כשל הפרוש, הנקר או הכוס, או ישר, כשל  העורב או חופמאי. ההילוך אפשר שיהיה תוך
    פסיעה מהירה כשל זרזיר, ואפשר שיהיה תוך ניתור, כשל שחרור. לכמה עופות יש גם תנועות גוף מיוחדות המסייעות לזהוי, כגון נענועי הזנב של הנחליאלי, הרפרוף במקום אחד של הבז המצוי ודורסים אחרים, או הצלילה האנכית  של סולות ושתפיות.

     
  7. הקריאות או השירה. הקול הוא אחד המפתחות החשובים ביותר לזהוי.
    יש ציפורים הדומות מאד זו לזו בלבושן, כגון מיני העלוויות או מיני הקניות, אך ניתן להבחין ביניהן על נקלה על פי שירתן. בשטחי יער או בין סבכי שיחים, עשוי מסתכל מנוסה לגלות באזניו מספר כפול של ציפורים מאשר בעיניו.

    עלווית חורף
     

    עלוית צהובת גבות
     

     עלוית לבנת גבות

     עלוית ירוקה

     עלוית אפורה

    קנית אפריקאית
     

     קנית קטנה

     קנית פסים

    קנית אירופאית
     

  8. השוואות עם כל עוף אחר הבא בחשבון. כך, למשל, עפרוני שמקורו וכנפיו מזכירות את הדוכיפת הוא האלימון.

     עפרוני

    דוכיפת

    אלימון

     ירגזי הרים_מופע צפוני

    ירגזי הרים
     

    ירגזי ביצות
     

  9. תאריך התצפית, השעה בתוך היממה, המקום, מזג האויר - כל אלה עשויים לסייע בזהוי. נחליאלי שגחונו צהוב הנראה בנובמבר, סביר הרבה יותר שהוא נחליאלי זנבתן מאשר נחליאלי צהוב, כיון שהנחליאלי הצהוב הוא רק עובר-אורח בישראל בעונות הסתיו והאביב, ואת החורף הוא יבלה באפריקה. כמו כן אין מרבית דורסי הלילה נראים בדרך כלל בשעות היום. אם נראה דורס לילה קטן המעופף ביום, סביר יותר להניח שהוא כוס ולא שעיר.

    נחליאלי לבן

    נחליאלי צהוב

    נחליאלי זנבתן

    כוס

    שעיר

     

  10. בית-הגידול והסביבה. כך, למשל, פיפיון הנראה בהרים, סביר שהוא פיפיון הרים, ואילו פיפיון הנראה בסביבת מים, הוא, בדרך כלל, פיפיון המים. חכלילית הסלעים מצויה יותר בין בתים וסלעים, ואילו חכלילית העצים מצויה יותר בין עצים ביער ובחורש.
    אף-על-פי-כן אין להסתמך על כך בלבד. ייתכן הדבר שהבז הנודד ייראה במרכז תל-אביב, ועופות נודדים כזהבן, למשל, עשויים להזדמן לכל מקום בארץ הרחק מבית-גידולם הרגיל.

     פיפיון ההרים

    פיפיון המים
     

    חכלילית הסלעים
     

    זהבן

     בז נודד

    חכלילית העצים
     

  11. זווית הראיה, תנאי האור, מרחק העוף מהמסתכל, האם העוף נח, שוהה או עף - לכל אלה יש לשים לב.
    בשחפים, למשל, המעופפים מעל לראש, קשה
      לעיתים לראות את צבעי הגב והכנפים; שעל פיהם ניתן להבחין בין שחף כספי לשחף שחור. ובכלל, בתנאי אור קלוש או ערפל עלולות עיניך לדמות לעצמן דמויות מוזרות למדי. אפילו הצייר המחונן ביותר והדפוס המשוכלל
    ביותר אינם מסוגלים למסור בתמונה אלא רושם חד-פעמי מדמות הציפור המשנה את גווניה מרגע לרגע נוכח חליפות האור מסביב.