כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

האכלת יד והחתמת גוזלים - ריכוז סרטים

ריכוז סרטים שעוסקים  בהאכלת יד והחתמת גוזלים

  • "אומנת", היא מעין קן חלופי עבור הגוזלים שבה יוולו עד שייגמלו מדייסה. במשך הזמן הזה הגוזלים נקשרים אל הבעלים, המאכיל אותם, והם רואים אותו כחלק מן הלהקה שלהם, תהליך זה נקרא "החתמה".
  • "החתמה", הוא בעצם התהליך שבו צאצא נקשר להוריו והם אליו. ההחתמה מתרחשת מיד לאחר בקיעתו או לידתו של הצאצא. תהליך ההחתמה מתבסס על מנגנון תורשתי, שבו נוצר קשר הדוק בין הצאצה לבין הוריו.
  • מטרת ההחתמה בטבע היא ליצור קשר בלתי ניתק בין הצאצא להוריו, על מנת שיוכל לאתר את הוריו כדי שיגוננו עליו בתנאי סכנה, וכדי שיזינו אותו עד אשר יהיה לבוגר ויוכל לדאוג לכל מחסורו בתנאים רגילים. ההחתמה יוצרת גם מחויבות של ההורה כלפי הצאצא. מחויבות זו כוללת את הזנתו, שמירתו ולימודו של הצאצא דברים חשובים כגון תעופה ושחייה.
    חוזק ההחתמה שונה בין מין למין; בחלק מהמינים, כאשר הפרט מגיע לבגרות ההחתמה מוחלפת בהתנהגות הנורמטיבית למין. אצל מינים רבים ההחתמה נדרשת לבגרות המינית, וכאשר הפרט מחפש בן זוג, הוא מחפש בן זוג מאותו מין אליו הוחתם.
  • אופן ההחתמה
    ברגעים הראשונים לאחר הבקיעה קיים פרק זמן (השונה בין מין למין), שבו ה
    חושים נמצאים במצב של רגישות יתר,
    במצב זה יש קליטה משופרת של כל הסביבה, דרך כל החושים, ובמצב זה מתרחשת, על פי רוב, ההחתמה.
    אפרוחי האווז, למשל, מוחתמים על ידי הראשון ההולך לפניהם. אפרוחי הברכיות מוחתמים על ידי קולות געגוע, תנועה, וגודל גוף מסוים. אצל דגי הסלומון ההחתמה באה לידי ביטוי בהקשרות להרכב המים, כך שאותם דגים יחזרו למקור המים שבו הושרצו ע"מ להתרבות בו מאוחר יותר.
    מאפייני ההחתמה "צרובים" באופן גנטי בכל מין. אם מין מסוים מוחתם על ידי ריח, הוא יכיר את הריח הזה כבר מלידתו, ללא כל התנסות פיזית בריח, ובפעם הראשונה שהוא יחוש בריח הזה – הוא יוחתם. לאופי החברתי של כל מין יש השפעה על חוזק ההחתמה. בעל חיים המנהל אורח חיים חברותי יושפע מההחתמה יותר מאשר בעל חיים המקיים אורח חיים אינדייווידואליסטי.

  • החתמה לאדם

    כיוון שהצאצא נולד כ"טאבולה ראסה" (טאבולה ראסה = הרעיון שנולדים ללא מידע פנימי או נרכש אלא כ"לוח חלק". הידע האינדיווידואלי נצבר כחלק מנסיון החיים ומתפיסת העולם דרך החושים), החתמה יכולה להתבצע על ידי כל מי שעונה לקריטריונים הנדרשים על-ידי הצאצא - כך, בעלי חיים שנולדו אצל בני האדם רואים, לעתים, את המטפלים שלהם כהוריהם האמיתיים, ובהתבגרם יכולים הם אף לראות בהם בני זוג פוטנציאליים. בהאכלת-יד בעצם מתבצעת החתמה על ידי אדם, דבר הגורם לכך שקל יהיה לטפל בהם, ומקל על ההתרבות משום שאינם חוששים מנוכחותו של האדם.
    התופעה התגלתה בשנות ה-30 על ידי קונראד לורנץ
    . לורנץ הבחין שאפרוחי האווזים הלכו אחריו מיד לאחר בקיעתם מהביצה, מכיוון שהיה היצור הנע הראשון שראו. על מנת ללמד אותם לשחות היה על לורנץ להיכנס למים לפניהם.

    איך להאכיל גוזלי קוקטיל? (הקלק על התמונה)  
     להאכלת גוזלים.jpg