כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

מריטת נוצות-הכרת התופעה

12.jpg
מריטת נוצות - הכרת התופעה
/ רותם_N55

  • תוכים רבים מורטים את נוצותיהם. תופעה זו יכולה להגרם מכמה סיבות והראשונה שבהם היא שעמום.
    תוכי היא ציפור אינטיליגנטית במיוחד וכאשר אין לה את הגירויים הדרושים לה (צעצועים), כדי להפיג את השעמום, הציפור משתעממת וכתוצאה מכך היא מורטת את נוצותייה.
  • מריטת נוצות נחשבת בהחלט להפרעה התנהגותית. כ-10% מהציפורים המורטות נוצות יעשו זאת בגלל סיבה רפואית זו או אחרת. בכול פעם שהתוכי מורט את נוצותיו קחו אותו לוטרינר שיש לו ניסיון עם תוכי. ודאו קודם כול שאין בסיס רפואי למריטה (כגון טפילים, חידקים, דלקת עור וכו...), רק לאחר שהרופא ישלול סיבה רפואית, ננסה לטפל במריטת הנוצות כהפרעה התנהגותית.
  • כאמור בטבע התוכים מבלים שליש מיומם בסידור נוצות. בשני שליש הנותרים הם מחפשים מזון, עפים, נזהרים מסכנות ומטורפים, מתרבים ומקימים מערכות יחסים עם תוכים אחרים בלהקה. כשאנחנו מגדלים תוכי בבית אנו בעצם מנטרלים אותו מהסכנות שבפניהם הוא ניצב בטבע, מגדלים אותו בבידוד יחסית, נותנים לו אוכל, ברוב המקרים אפילו מניחים את האוכל בכמות גדולה מהנדרש לו, במשך היום כולו, ומונעים ממנו חשיפה לשינויי מזג האוויר. לא נתפלא שישנם תוכים שפשוט מאבדים את האיזון הנפשי. תופעה זו נפוצה בעיקר אצל תוכים אינטיליגנטים (השכיח ביותר מבניהם הוא ללא ספק הג'אקו שאליו מתוספים זנים כגון קקדו וארה) ואף על פי כן הסיבה של רוב התוכים המורטים נובעת מבעיות נפשיות.
    ורק מיעוטם בשל בעיות רפואיות שונות, שהן בדרך כלל: טפילים, דלקות עור נגיפית, דלקת עור חיידקית, אלרגיות, ובעיות של חילוף חומרים.
  • רק לאחר שנודע לנו מוטרינר מקצועי ואמין שאכן התוכי שלנו סובל מהפרעות רפואיות כפי שהזכרנו למעלה נתחיל לטפל בבעיות רק בהנחיית וטרינר בעזרת תרופות שעליהן הוא ימליץ.
  • במקרה של הפרעות נפשיות כגון: חוסר פעילות גופנית, שינו בסביבת התוכי, תסכול מיני או פינוק יתר, נטפל כך: התוכי הוא בעל-חיים אינטליגנטי לכן, תשתדלו להוציא את התוכי לעיתים תכופות ככל האפשר מהכלוב ולתת לו אפשרות להתעמל, לטפס על סולם, לרדת לריצפה וכדומה.
  • התוכי נחשף בטבע לגשם ושמש אנו מנסים לחסוך ממנו  שינויי מזג האוויר מתוך כוונות טובות, אך מוטעות. התוכי יפיק תועלת רבה מהעלאת הלחות שבסביבתו הקרובה, קחו אותו איתכם לאמבטיה (לא בהכרח מתחת למקלחת אלה שפשוט יעמוד ויספוג לחות המצוייה בחדר האמבטייה) או לחילופין השיגו לכם בקבוק ספריי ורססו את התוכי לעיתים תכופות.
  • כול שינוי בסביבת התוכי: תוכי נוסף, שינוי במקום המגורים, ילד חדש בבית, בעלים שעוזבים לתקופה מסויימת את הבית, כול אלה הם שינויים שעלולים לערער את האיזון בנפשו של התוכי ולגרום לו למריטת נוצות אובססיבית.
  • תסכול מיני הוא אחד הסיבות השכיחות ללמריטת נוצות. לא תמיד הוספת בן-זוג מהמין השני פותרת את הבעיה. גוזלים מחוברתית מהאכלת-יד, זוכים לעיתים תכופות יותר לתשומת לב. גם תינוק צריך להשאר לבדו זמן מה, במשך שעות היום. תוכי כזה, שהורגל כל חייו לחברה בבית הגידול או בבית בעליו החדשים, יתחיל למרוט את נוצותיו אם לא יקבל תשומת לב מספקת בבגרותו.
  • לסיכום, אם התוכי שבבעלותכם החל למרוט גשו איתו בהקדם האפשרי לוטרינר המתמחה בציפורים כדי שיבדוק את התוכי וישלול את הסיבות הקליניות.
    אם יזהה בעיה רפואית כלשהי יש להתחיל טיפול תרופתי לפי הנחיית הוטרינר.
    אם נמצא שהתוכי בריא פיזית נדע כי מדובר בהפרעה התנהגותית/נפשית ונפעל בהתאם להוראות הכתובות למעלה.
    בהצלחה!

26.jpg