כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

רביית תוכונים - טיפים ועצות למגדל המתחיל

 תוכונים.jpg
רביית תוכונים - טיפים ועצות למגדל המתחיל/אייל כהן_
33Eyal

-2.jpgאחרי שסוף-סוף בקע לי גוזל החלטתי לכתוב מאמר בקשר לרביית תוכונים, במאמר זה אפרט את כל המידע שרכשתי מניסיוני בקשר לתוכונים ולרבייה שלהם.

  • רקע על התוכון
    התוכון האוסטרלי הוא ציפור המחמד הנפוצה ביותר בעולם.
    בטבע תוכונים חיים באזורים היבשים של אוסטרליה.
    התוכון האוסטרלי מגודל בשבי מאז 1850, במהלך הזמן פותחו מוטציות צבע שונות וכיום ניתן למצוא תוכונים בצבעים מגוונים החל מהירוק הטבעי ועד צהוב, כחול, לבן, אפור, ושילובים שונים.
    תוחלת החיים הממוצעת של תוכון בשבי הוא כשמונה שנים אך ישנם מקרים מתועדים של תוכונים שהגיעו אף לגיל של 15 שנים ואף 20 שנה. ראוי לציין שככל שהתנאים הסביבתיים (גודל הכלוב, ניקיונו, הימצאות צעצועים בכלוב וכדומה) נוחים יותר וככל ש התזונה מגוונת ומאוזנת, תוחלת החיים תהיה גבוה יותר.
  • הכנת הסביבה לרבייה
    לרבייה מוצלחת יש לספק לתוכים את התנאים הטובים ביותר, חשוב מאוד לתת לתוכונים כלוב רבייה גדול - 60X100X60 ס"מ (כאשר ה-100 ס"מ הוא מימין לשמאל).
    כלוב קטן יותר יהיה לא טוב במיוחד לטווח הארוך.
    זה לא שהתוכים לא ייתרבו, אבל כשיהיו גוזלים המקום יהיה צר מלהכיל אותם ואז עלולים להתפתח קרבות עד זוב דם ואפילו - עד מוות.

    יש מגדלים שטוענים כי הגוזלים שבקעו בווליר יודעים כבר לעוף כשהם יוצאים מתיבת הקינון, לעומת גוזלים שנולדים בכלובי רבייה קטנים שמתקשים לעוף בצעירותם. יש לציין כי מידע זה הוא לא מוכח אלא רק ידע שבא מהניסיון של המגדלים. צריך לזכור שהסביבה חשובה מאוד, חייבים למקם את הכלוב במקום ללא הפרעות והרחק מהישג ידם של טורפים.
  • -3.jpgניקיון 
    אחד מתנאי הרבייה החשובים ביותר הוא הניקיון – השמירה על הניקיון בקרב התוכים והכלוב שלהם הם המפתח לרבייה מוצלחת אל תתפשרו ותדאגו לנקות לפחות פעם בשבוע – בהתאם לגודל הכלוב
    .
    טיפ שקיבלתי ממגדל – כאמור בגלל שתוכונים לא אוהבים נסורת (מניסיון אם שמים להם ניסורת בתיבת הקינון, הם זורקים אותו החוצה). 
    תיבות הקינון של התוכונים כוללים שקע בתחתית תיבת הקינון כדי למנוע פיזור הביצים לצדדים. שקע זה, משמשת כתחליף לנסורת.
    בעיה של פיסוק רגליים עלולה להופיע אצל הגוזלים משום שאין נסורת, מגדל שיש לו ניסיון של מעל 10 שנים בגידול תוכונים אמר לי שאם רוצים למנוע פיסוק יש לחכות שהנקבה תטיל את הביצים ולאחר שהגוזל הראשון יבקע צריך לשים נסורת, אם שמים לפני שהגוזל בוקע הנקבה בד"כ תזרוק את הנסורת אבל אם שמים לאחר שהגוזל בוקע הנקבה עסוקה מדי בלהאכיל את הגוזל ובלחמם אותו מכדי להיות עסוקה בסידור תיבת הקינון ובהוצאה של נסורת.
  • מזון
     צריך לדאוג למזון מגוון ככל האפשר.
     כלי המים והאוכל חייבים להיות מלאים וזמינים במשך 24 שעות ביממה.

     תזונה מגוונת היא אחת מהתנאים הבסיסיים לרבייה מוצלחת.
     יש להעשיר את מזון התוכים במגוון מזונות כגון: תערובת השרייה, פירות, ירקות, מזון ביצים ועוד.
    מניסיון אישי הירק האהוב ביותר על התוכונים הוא סלק, או גם מלפפון צריך לזכור שאם נותנים להם ירקות יש להוציא את הירקות לאחר כשלוש – ארבע שעות כדי למנוע לכלוך והפצה של מחלות בקרב הלהקה.
     חשוב מאוד לספק לנקבה סבידה (עצם דיונון) או אבן גיר המספקות לנקבה סידן, שחשוב לנקבה כדי למנוע כליאת ביצה.
  • רבייה
    לתוכונים אין עונת רבייה, הם מתרבים כל השנה, הנקבה תטיל בין 4-9 ביצים, בד"כ 5-6 ביצים, למרות שיש מקרים מתועדים שבהם נקבות הטילו 13 ביצים בהטלה אחת.
    תוכונים מגיעים לבגרות מינית בגיל 5 חודשים אבל אני מעדיף להרבות אותם לא לפני שהם בגיל שנה. שיטה טובה לדעת שהתוכון מוכן לרבייה – בנקבות, היא כשהדונגית הופכת לצבע חום אני יודע שזה הזמן להתחיל להרבות אותה. אצל זכרים זה פשוט, מתי שהפסים נעלמים מהראש של הזכר הוא מוכן.
    אני משתמש בתיבת קינון שמידותיה הן 18
    X
    18 ס"מ וגובה 20 ס"מ.
    יש בתחתית התא שקע קעור שעוזר לנקבה ומונע את התפזרות הביצים.
    הביצים בוקעות לאחר 17 יום.
    מניסיון לא כל הביצים בוקעות כמעט תמיד תהיה ביצה אחת או שתיים שלא תבקע.
    -1.jpg
  • גנטיקה בסיסית ופשוטה
    גנטיקה בסיסית שכל מגדל מתחיל צריך לדעת. יש לזכור שהמידע שכתוב כאן הוא רק הסתברות ולכן יכול להיות שיהיה רק 10% שתצא מוטציה ולמרות זאת כל הגוזלים יצאו במוטציה זאת.
    יש לתוכונים צבע בסיס אחד – ירוק (נקרא לו BB).
    צבעים שכיחים נוספים הם הלוטינו (אני לא אדבר עליו) והכחול (נקרא לו
    bb).
     זוג (BB) ירוקים:  = 100% ירוקים (BB)
     
    זוג (bb) כחול: = כולם 100% bb כחולים (bb)
     
    כחול (bb) + ירוק (BB):  = כולם 100% ירוקים נשאי כחול (Bb)
     
    זוג של ירוקים נשאי כחול (Bb) = 50% (Bb), 25% (BB), 25% bb)).
    (Bb) + bb)) = 50% (Bb), 50% bb)).
    (Bb) + BB)) = 50% (Bb), 50% BB)).

יש לזכור כי זוהי גנטיקה פשוטה ובסיסית ומתאימה למתחילים.

  • מחלות נפוצות
     התוכונים עשויים להיות נשאים של המחלה כלמידיה. מחלה זו עלולה לפגוע בבני אדם בעיקר בילדים קטנים ואנשים מבוגרים להם מערכת חיסון חלשה. מומלץ לבדוק כל תוכון חדש, אצל וטרינר, לחיידק ובמידה והוא נשאה של החיידק יש לטפל בו באנטיביוטיקה עד להעלמות החיידק.
     אקרית (קרדית) הקנמידוקופטס: ידועות גם בתור קרדיות מתחפרות טפיל עורי הנפוץ בתוכונים גורם לקשקשת מסביב למקור, לעיניים, לרגליים ובמקרים קשים לשינויים במבנה המקור.
     
    מחלת המקור והנוצות- מחלה הפוגעת בהתפתחות הנוצות ומבנה המקור, חשוב לציין כי מחלה זאת לא ניתנת לריפוי ואם תוכון חולה במחלה זאת יש לבודד אותו כדי למנוע הידבקות של תוכונים אחרים.
     
    כליאת ביצה: מצב שבו הנקבה לא מצליחה להטיל את הביצה והיא נשארת תקועה לפני פתח היציאה בגופה של הנקבה. זהו מצב מסוכן מאוד ויש ללכת לוטרינר כדי לטפל בנקבה שנמצאת במצב זה.
     
    פיסוק רגליים: זו אינה בדיוק מחלה, אפשר לקרוא למצב הזה נכות. הדבר יכול להיגרם בד"כ לגוזלים צעירים בני יומם.
    כדי למנוע פיסוק אצל גוזלים יש להשתמש בנסורת בתיבת הקינון.