כדי להגיב לתוכן באתר ולהוסיף תוכן משלך עליך להתחבר או להירשם.

ההכנות שיש לעשות לפני קניית תוכי


מאת עינבל סרטר

איך תתכונן לקראת התוכי החדש?

לאחר שהחלטנו לצרף תוכי למשפחה ואפילו בחרנו את הסוג שמתאים לנו ביותר ישנם מספר צעדים שחשוב לעשות לפני שהתוכי מגיע הביתה.

  • יש להקדים ולהכין הכל מראש את כל צרכיו של התוכי.
    יש לכך חשיבות רבה מכמה סיבות: ראשית, נניח שלאחר בדיקת איכויות והתייעצות עם וטרינר בחרתם סוג מסוים של מזון שבו תאכילו את התוכי אך החלטתם לדחות את הקניה בכוונה לקנות כבר הכל ביחד - תוכי, כלוב, אוכל, כלים וכדומה. אך ביום שבו הגעתם לחנות בדיוק חסר סוג המזון שעליו החלטתם מראש ועליו הומלץ לכם. במקרה כזה סביר להניח שבלית ברירה תתפשרו באותו הרגע על מזון אחר ואולי באיכות נמוכה יותר, עד שתסתיים  את חבילת המזון הזה התוכי כבר יתרגל אליו  ויהיה קשה מאוד להרגילו למזון באיכות גבוהה.
    סיבה נוספת לכך שחשוב להכין הכל מראש היא שתוכים בד"כ לא מגיבים טוב כל כך לשינויים בהרגלי החיים שלהם, המעבר לבית החדש יהיה משבר מספיק מסעיר עבורם ובין כה וכה ייקח להם זמן להסתגלות - במיוחד אם הם בוגרים, עדיף שכאשר מעבירים אותם למקום חדש להנהיג אותם לשגרה מסוימת ולהרגלים שילוו אותם כבר מהרגע שהגיעו לביתם החדש. מאוד לא מומלץ להגיע עם תוכי חדש הביתה, להניח אותו "בינתיים" בחדר מסוים, אח"כ להכין לו כלוב, למחרת לצרף משחקים,  או לתת לו למשל ביום הראשון רק אוכל שיש בבית כמו ירקות, פירות ולחם בכוונה לקנות לו מזון מתאים "מתישהו במשך השבוע", זו אינה הדרך הנכונה!!
    חשוב מאוד שהטריטוריה שלו, המזון והמשחקים ימתינו לו בביתו החדש, כך הוא יתחיל להסתגל אליהם כבר מהרגע הראשון ויחסך ממנו קושי נוסף של שינויים תכופים בימים הראשונים שלו בביתכם, אלו הימים שיהיו עבורו הקשים ביותר ואין סיבה להכביד עליו בקשיים נוספים ולבלבל אותו עוד יותר. ייתכן שתוכי (דוגמת הג'אקו) יסרב לאכול ביומו הראשון והשני לשינויי הסביבה, אל דאגה, הוא יתחיל לאכול. הסיבה לכך היא משום שהתוכי נמצא במצב של עקה (Stress), מתח והסתגלות לסביבה חדשה. אבל אם הוא לא אוכל יותר מיומיים - יש סיבה לדאגה ועליך להתייעץ עם ווטרינר. יש לקחת בחשבון שההכנות שאנו עושים לקראת התוכי, ההרגלים והמיקום שנקבע עבורו מראש יהיו קבועים תמיד ולכן יש להתאים אותם לכל בני הבית,  לכל העונות ובמשך כל שעות היום -  למשל אם קניתם את התוכי בחורף והמזגן אינו פועל תהיה זו טעות למקם את הכלוב דווקא מול המזגן -  הרי בקיץ נרצה להשתמש בו ואז נצטרך לשנות את מיקומו של התוכי בתוך הבית, דבר שעדיף להימנע ממנו.
  • איך נתכונן לקראת הבאת התוכי החדש?
    - מגורים:
    תוכים שאינם מוחתמים זקוקים לכלוב שונה מתוכים שהם האכלת יד. תוכי האכלת יד זקוק לכלוב בעל פתח רחב שניתן להשאירו פתוח ושהתוכי יוכל לעמוד על מקל או מעמד המחוברים לפתח הכלוב, כך שכאשר הכלוב פתוח הוא ייצא וייכנס כרצונו.  עלינו גם לתכנן מראש היכן יהיה מקום הכלוב בבית- במשך היום רצוי שיהיה במקום מרכזי בבית בו מתרחשת רוב התנועה של בני הבית- סלון,  מטבח או חדר כניסה. כך התוכי תמיד יכול לראות מישהו מבני הבית ולהרגיש חלק מהלהקה, כפי שכבר צויין - התוכי אינו בעל-חיים שיודע להתמודד עם בדידות ושעמום... תוכי שיגור בחדר מבודד בנפרד מבני המשפחה יהיה בודד ואומלל. עם זאת יש לתכנן מראש לאן יועבר התוכי (עם או בלי הכלוב) בשעות הערב- מאחר והם זקוקים בממוצע ל 10 שעות שינה בלילה, מה שאומר חושך ושקט. אם בני הבית ערים עד שעות מאוחרות (לתוכי גם השעה 22:00 זה כבר מאוחר) רצוי להעביר אותו לחדר נפרד ולכבות לו את האור על מנת שתתאפשר לו שנת לילה מלאה. בחורף מומלץ להשכיב את התוכי לישון באזור השעה 19:00, בקיץ ניתן להאריך עד 20:00- כך שגם נושא זה מצריך מחשבה מראש, התוכי לא יאהב לישון כל ערב בחדר אחר אלא יש להרגילו לחדר קבוע, כך שעת השינה שלו תהייה דבר נעים וקבוע שהתוכי מחכה לו שרצון ולא יהווה - טלטלה כל ערב למקום מחדש.
    נקודות חשובות נוספות הן לא למקם את הכלוב ישירות מול מזגן, לא צמוד לחלון, לא במקום שיש בו רק שמש ישירה ולא רוח.
  • משחקים:
    תוכים, בהיותם אינטלגנטים, עלולים להיות חששניים ולהירתע מצעצועים חדשים במקום לשחק בהם, רצוי שבכלוב החדש יהיה לתוכי מגוון רב של צעצועים וכך הוא יסתגל אליהם תוך כדי שהוא מתרגל ומתאקלם לסביבה החדשה שלו. לאחר שיתרגל ויתחיל לשחק בהם, או לפחות לא יראה סימני פחד מהם אפשר לקחת חלק מהם ולהשאיר רק אחד או שניים, כך כשנרצה להחליף לו את הצעצועים לצורך הגיוון נשתמש באותם צעצועים שהוא מכיר והוא לא יפחד מהם- הוא גם לא ישתעמם מהם מאחר והוצאנו אותם מהכלוב ולא הזדמן לו לשחק איתם.
  • מזון:
    יש לברר במה היה התוכי מורגל לאכול אצל בעליו הקודמים, בין אם נקנה בחנות, ממגדל או מאדם פרטי. יש לוודא שיש לנו את סוג המזון שהיה רגיל אליו, שינויי תזונה יחד עם המעבר לבית חדש אינם מומלצים ויכולים להכביד מאוד על התוכי המפוחד, גם אם התוכי הגיע אלינו עם הרגלי תזונה לקויים והוא ניזון עד היום מאוכל לא מאוזן ובאיכות נמוכה- נמשיך בתזונה זו עד שהתוכי יתרגל לסביבה החדשה ואלינו, אך נצטייד מראש במזון איכותי כגון כפתיות ולאחר שהתוכי יסתגל לבית החדש נרצה להרגיל אותו לתזונה טובה. אם התוכי צעיר מאוד ורק נגמל ואינו רגיל עדיין לשום סוג מסוים של מזון, נכין מראש כופתיות וזרעונים באיכות גבוהה. בגיל צעיר הרבה יותר קל להרגיל תוכי לאכול כופתיות, שזהו מזון בריא ומאוזן לתוכים, אם נרגיל אותו לזרעונים וגרעינים בלבד יהיה קשה מאוד לשנות הרגל זה.
  • וטרינר:
    אחד הדברים החשובים הוא בירור מראש על וטרינר שמתמחה בתוכים באזור מגוריכם. לא תרצו להיתקל במצב חירום ולמצוא עצמכם מתחילים לדפדף בדפי זהב בחיפוש נואש אחר וטרינר ולבסוף נאלצים להתפשר על הוטרינר היחיד שיענה לטלפון. חשוב לוודא שהוטרינר מתמחה בתוכים ובעל ניסיון בטיפול בהם, כמו שלא נלך לרופא עיניים כדי לטפל בכאב גרון ולא נלך לרופא עור אם כואבת לנו הברך, מאחר שלא כל רופא מתאים לטפל בכל מקרה. כך גם בין הוטרינרים קיימות התמחויות שונות, ממש כמו שיש אצלנו חלוקה לרופא ילדים, רופא משפחה, רופא עיניים, אף-אוזן-גרון  וכדומה.
    כדאי לדבר עם הוטרינר מראש - לברר את שעות קבלת הקהל, מחירים, כתובת מדויקת והוראות איך להגיע, טלפונים לשעות חירום ועלויות של טיפולי חירום. אולי אפילו תרצו לבקר במרפאה מראש- גם כדי לקבל חוות דעת נוספת על סוג התוכי שבחרתם לגדל ולוודא שיש לוטרינר/ית ניסיון עם סוג זה, גם כדי להתייעץ לגבי בדיקות או טיפולים מומלצים וגם כדי פשוט להתרשם מהמקום, מההיגינה ולדבר עם לקוחות אחרים.
    ובכן, אלו הם הדברים הבסיסיים שיש להכין לקראת בוא התוכי וכעת אתם מוכנים ללכת ולהביא את התוכי החדש שלכם.
  • היכן כדאי לקנות את התוכי?
    תמיד עדיף לרכוש את התוכי ממגדל פרטי, כלומר מאדם שמגדל את התוכים בביתו, מחתים אותם בעצמו (אם החלטתם לקנות תוכי מוחתם) ומטפל בהם מהרגע הראשון ועד למכירתם. למרות שהמחיר בד"כ יהיה גבוה יותר יש לזכור שמדובר בהוצאה חד פעמית משתלמת ולרכישה ממגדל יש יתרונות רבים, רק כך תדעו בדיוק בן כמה התוכי, מה בדיוק הוא אכל ובד"כ גם הסיכוי למחלות הוא נמוך מאוד עד אפסי.  כמו כן, תוכי שמגיע מבית טוב ולא חווה את הטראומה של המעבר מהמגדל לחנות חיות ואז שוב לבית חדש בד"כ יהיה חברותי הרבה יותר ולא נושך.  זכרו שכל מעבר הוא טראומה עבורו, לכן עדיף שהתוכי יעבור כמה שפחות טלטלות ושינויים לפני שהוא מגיע אליכם. דבר נוסף, בחנויות יש פעמים שהתוכי שוהה בחנות זמן רב, אפילו חודשים רבים, כשהוא סגור בכלוב ולא משחקים איתו, אנשים רבים נכנסים מדי יום מכים על הכלוב,  משמיעים לו קולות או, מנסים לתפוס אותו. בעיני אותם אנשים זהו רק רגע אחד "משעשע" אך עבור התוכי המסכן מדובר בימיםרבים של סבל ופחד, הוא לא מכיר אף אחד מהפרצופים, כולם מציקים לו ו"משגעים" אותו ואז הולכים.  תוכי שעבר חוויה כזו יהיה הרבה יותר חשדן כלפי אנשים, הוא עלול להיות תוקפן מאוד, ואם עבר זמן רב ולא הקדישו לו תשומת לב קבועה רמת החברותיות שלו  והסובלנות שלו לאנשים תרד מאוד והוא עלול להיות תוכי רגזן ונשכן. 
    אם בכל זאת אתם קונים מחנות חיות עליכם להקפיד על מספר כללים:
    - אם אתם יודעים בדיוק איזה תוכי אתם רוצים אין סיבה שתתפשרו על מה שנמצא בחנות החיות הקרובה לביתכם, או שתבקשו מבעל החנות להביא עבורכם במיוחד את הסוג הרצוי לכם.
    - אפשרות נוספת היא לערוך בירור בחנויות שונות ולבדוק למי יש את הסוג הספציפי שאתם מחפשים, ערכו השוואת מחירים וגילאים של התוכים השונים בין החנויות ולבחור מה שהכי מתאים לכם.
    - נסו לברר את את מינו.
    - בררו אם יש לו תעודות.
    - דבר נוסף הוא גיל התוכי - לא כל מי שמוכר תוכים בהכרח יודע בני כמה הם, מה גם שאחריי גיל מסוים (משתנה בין הסוגים השונים) לא ניתן לדעת את גילם המדויק וכל מי שיאמר אחרת כנראה אינו כנה לחלוטין או שבאמת אינו יודע. ניתן להעריך גיל באחוזי דיוק גבוהים יותר כאשר התוכי צעיר, אם למשל לא החליף עדיין את כל הנוצות, אם לא קיבל עדיין את כל צבעי הבגרות (למשל ה"צווארון" בדררה, או שינוי צבע העיניים בג'אקו) אך כאשר תוכי מגיע לבגרות מלאה ניתן רק להעריך באופן גס ביותר את גילו.
    אם אתם קונים ממישהו פרטי שאינו מגדל לצורך מכירה, כלומר מישהו שגידל עד כה את התוכי בביתו ומסיבה זו או אחרת החליט למכור או למסור אותו נסו לברר קודם כל מדוע הגיע להחלטה זו? האם התוכי צרחן מידי? מלכלך מידיי וכדומה.
    - בררו, מהיכן הגיע לחנות- האם מחוות גידול או מבית של מישהו.
    - אם בעליו החליטו לתת או למכור אותו לחנות נסו לברר מדוע.
    - קחו בחשבון שגם אם המוכרים בחנות יהיו אדיבים ולא ינסו להסתיר מכם כל מידע, לא תמיד יש ברשותם את כל המידע הנחוץ לכם, כמו למשל מה התוכי אכל לפני שהגיע לחנות. חלק מהמוכרים יודו שאין להם מושג, אך חלק עלולים לאלתר תשובות במקום כדי להרוויח מכירה.
    - קיימים  יתרונות לקנייה מבעלים פרטי רבים, תוכלו לקבל מידע שלא תוכלו לקבל ממגדל מסחרי (כי הוא מוכר בד"כ תוכים צעירים ואז עדיין לא מכיר את האופי המיוחד לכל גוזל) וגם לא מחנויות (כי הם אינם שמים לב למידע שכזה וגם כי בחנות תוכי בד"כ יתנהג שונה מהאופן בו הוא עתיד להתנהג עם בעליו הקבועים בביתו החדש, לכן גם מידע על אופיו אינו רלוונטי) קבלו מהבעלים את כל המידע שניתן על התוכי, מה הוא אוהב במיוחד לאכול, אילו משחקים חביבים עליו,  מאילו חפצים או קולות הוא מפחד במיוחד איפה הוא אוהב שמלטפים אותו, מהי ההיסטוריה הרפואית שלו וכל דבר נוסף שתוכלו להעלות בדעתכם.
    - לאחר כל אלה, בחירת סוג התוכי הנכון לנו, מציאת התוכי האחד המיוחד שלנו והכנת הבית לבואו הגיע הזמן להביא את התוכי הביתה.
    אך לפני כן, כדאי להיכנס ולקרוא את המאמר העוסק בהבאת התוכי הביתה וההתנהגות עם התוכי החדש.
    בכל מקרה- מזל טוב ושיהיה בהצלחה

מקור: http://www.petnet.co.il/